Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFrostad, Per
dc.contributor.authorSolberg, Elizabeth B.
dc.date.accessioned2021-11-08T18:19:16Z
dc.date.available2021-11-08T18:19:16Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:87533590:87531784
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2828451
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractTema i denne studien er skolens utbytte av samhandling med PP-tjenesten. Det er det foretatt en kvalitativ undersøkelse med et utvalg på tre lærere, hvor formålet har vært å få innsikt i hvilken oppfatning lærere har av utbytte av samhandling med PP-tjenesten. Lærernes opplevelse av utbytte av samhandling med PP-tjenesten er drøftet opp mot teori og sentrale føringer og forventninger til PP-tjenesten. I studien utpeker det seg fire faktorer lærerne var spesielt opptatt av når det gjaldt hva som påvirket deres utbytte av samhandlingen. Det ene var pp-rådgivers kompetanse, det andre var relasjonen og kommunikasjonen mellom lærer og pp-rådgiver, en tredje faktor var grad av tilgjengelighet og en fjerde faktor var pp-rådgiveres nærhet til praksis. Lærerne var opptatt av at det var viktig at pp-rådgiver hadde god kompetanse på det området de ønsket råd og veiledning på, og de uttrykte at de forventet at PP-tjenesten hadde høy faglig kompetanse. De uttrykte at de forventet at pp-rådgiver skulle opptre som ekspert med å formidle kunnskap som lærere ikke har, samtidig som de var opptatt av at det var en gjensidig kommunikasjon hvor de som nærmest eleven i praksishverdagen ble lyttet til. Lærerne i studien beskriver at det å ha en god og trygg relasjon til pp-rådgiver, og at de opplever anerkjennelse og respekt, og at deres kompetanse og erfaring blir verdsatt er viktig for et godt utbytte av samhandling med PP-tjenesten. Lærerne uttrykker at det er viktig for dem at de har lett tilgang på råd og veiledning fra en pp-rådgiver når de står fast i hverdagen. De legger vekt på at det er viktig både med fysisk tilstedeværelse av PP-tjenesten på skolen og det å bli møtt positivt ved kontakt, at dette gir lav terskel for å få den hjelpen de trenger i hverdagen. Lærerne er opptatt av at råd og veiledning gitt i samhandling med PP-tjenesten må være basert på en forståelse for den praktiske hverdagen i skolen.
dc.description.abstractThe theme of this study is how schools benefit from interaction with Educational Psychology service. A qualitative study has been carried out with a sample of three teachers, where the purpose has been to gain insight into what teachers' perception is of the benefits of interaction with Educational Psychology service. The teachers' experience of the benefits of interaction with Educational Psychology service has been discussed against theory and key guidelines and expectations for Educational Psychology service. The study identifies four factors that the teachers were particularly concerned with when it came to what affected their benefits from the interaction. One was the counselors competence, the other was the relationship and communication between teacher and counselor, a third factor was the degree of availability and a fourth factor was the counselors proximity to practice. The teachers were concerned that it was important that the counselor had good competence in the area in which they wanted advice and guidance, and they expressed that they expected the counselor to have a high level of professional competence. They expressed that they expected the counselor to act as an expert in disseminating knowledge that teachers do not have, at the same time as they were concerned that it was a mutual communication where those closest to the student in everyday practice were listened to. The teachers in the study describe that having a good and safe relationship with the counselor, and that they experience recognition and respect, and that their competence and experience are valued is important for a good benefit of interaction with the Educational Psychology service. The teachers express that it is important for them that they have easy access to advice and guidance from a counselor when they are stuck in everyday life. They emphasize that it is important both with the physical presence of the Educational Psychology service at school and to be greeted positively by contact, that this provides a low threshold for getting the help they need in everyday life. The teachers are concerned that advice and guidance given in collaboration with the Educational Psychology service must be based on an understanding of the practical everyday life in the school.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvilken oppfatning har lærere av utbytte av samhandling med PP-tjenesten?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel