Fysisk trening som mål og middel i utvikling av offiserer. Hvordan fysisk trening bidrar til å utvikle fysisk og mental robusthet og bedre evne til å lede.
Peer reviewed, Journal article
Accepted version
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2826168Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3815]
- Publikasjoner fra CRIStin - NTNU [38688]
Originalversjon
Necesse. 2021, 6(1): 010801 97-106.Sammendrag
Fysisk trening har en historisk plass i Forsvaret. I denne artikkelen drøftes hvordan det tilrettelegges for trening ved Forsvarets høgskole, avdeling Luftkrigsskolen. Studier fra andre avdelinger trekkes også inn i diskusjonen i denne artikkelen. Vi argumenterer i artikkelen for at fysisk trening spiller en viktig rolle for å oppfylle krigens krav. Vi argumenterer også for at det er et viktig mål i seg selv. Vi diskuterer ut ifra dimensjonene motivasjon, hardiness og fysisk kapasitet, problemløsning og læring. Vi ser fra Luftkrigsskolen at fysisk form og akademiske prestasjoner henger sammen. Fysisk trening har en integrert plass i utdanningen. Funnene i artikkelen tyder på at det kan argumenteres for at det kan få en enda bedre integrert plass. Fysisk kapasitet er viktig for å kunne løse oppdraget og til å kunne ta vare på sitt personell. Fysisk fostring er et lederansvar og denne artikkelen har vist med eksempler hvordan dette er nedfelt både i strategiske dokumenter og gjennom studiehåndbøker. Fordelen med fysisk fostring i lederutvikling, er at det lettere kan konkret måles.