dc.contributor.author | Foss, Jette Elsborg | |
dc.contributor.author | Steinseth, Else Berit | |
dc.contributor.author | Steffenak, Anne Kjersti Myhrene | |
dc.contributor.author | Hov, Reidun | |
dc.date.accessioned | 2021-10-26T09:16:53Z | |
dc.date.available | 2021-10-26T09:16:53Z | |
dc.date.created | 2021-04-08T08:26:52Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | UNIPED. 2021, 44 (1-2021), 31-42. | en_US |
dc.identifier.issn | 1500-4538 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2825602 | |
dc.description.abstract | Bakgrunn: Praksisveilederrollen i sykepleierutdanningen beskrives med stort arbeidspress og manglende tid til veiledning. Praksisveilederne beskriver at de er dårlig forberedt for veilederrollen og har lite kjennskap til målene og innholdet i studentenes undervisningsplaner. De savner et tettere samarbeid med lærere fra utdanningene. Det er gjennomført få studier om praksisveilederrollen for tannpleiere. Studiens hensikt: å beskrive opplevelsen av praksisveilederrollen i sykepleier – og tannpleierutdanningen før og etter gjennomført praksisveilederutdanning. Metode: Dataene er samlet inn ved oppstart, ved endt praksisveilederutdanning og et år etter. Deltakerne er sykepleiere og tannpleiere fra tre klasser på utdanningen i perioden 2011 til 2015. Det er brukt et modifisert spørreskjema fra tidligere studier. Dataene er analysert med innholdsanalyse. Resultatene: viser at praksisveilederne opplever en styrket kompetanse som kan beskrives med tre kategorier og seks underkategorier: 1) veiledningskompetanse, med underkategoriene læring og veiledningsmetoder, 2) motivasjon til å være veileder, med underkategorien praksisveilederens egen profesjonelle utvikling og 3) veiledningsrammer, med underkategoriene tid, samarbeid og studenter. Konklusjon: Studien viser at videreutdanning i praksisveiledning bidrar til at praksisveiledere opplever økt trygghet, tydelighet og kompetanse i veilederrollen. Dette kan bidra til økt kvalitet i utdanningen av sykepleiere og tannpleiere, og dermed økt kvalitet i yrkesutøvelsen. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Universitetsforlaget | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Praksisveilederutdanning for sykepleiere og tannpleiere – hvordan oppleves veilederrollen før og etter gjennomført utdanning? | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.source.pagenumber | 31-42 | en_US |
dc.source.volume | 44 | en_US |
dc.source.journal | UNIPED | en_US |
dc.source.issue | 1-2021 | en_US |
dc.identifier.doi | 10.18261/issn.1893-8981-2021-01-04 | |
dc.identifier.cristin | 1902873 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |