Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFiring, Kristian
dc.contributor.authorBjerkaas, Marius
dc.date.accessioned2021-10-21T18:20:16Z
dc.date.available2021-10-21T18:20:16Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:86094645:36260357
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2824718
dc.description.abstractSammendrag Hensikten med denne studien var å undersøke hvordan skolens ledelse kan bidra til å gjøre lærere mer robuste i møte med emosjonelle belastninger. En emosjonell belastning tolkes som en krevende hendelse og den påfølgende emosjonelle reaksjonen. To forskningsspørsmål ble stilt; hva opplever lærere som emosjonelt belastende arbeid? og hvordan opplever lærere sosial støtte fra ledelsen i møte med emosjonelle belastninger? Studier viser at skolens ledelse har en viktig støttefunksjon når ansatte møter hendelser som oppleves krevende å møte og håndtere. Disse studiene har i hovedsak sett på krevende hendelser som knytter seg til vold og trusler om vold. I denne studien var også de mer påregnelige og hverdagslige interessante. For å finne svar på problemstillingen og forskningsspørsmålene valgte jeg en kvalitativ tilnærming med bruk av intervju som metode. Fire kontaktlærere ble rekruttert. Intervjuene ble transkribert og datamaterialet ble deskriptivt analysert, som innebar koding og kategorisering. Analysen resulterte i kategoriene; forståelse, anerkjennelse, sosial støtte og mestringstro. Ut i fra analysen i så kan vi anta at skolens ledelse bør være mer oppmerksom de daglige emosjonelle belastningene. Informantene beskriver flere eksempler på hverdagslige, krevende hendelser. Eksempler på dette er utilstrekkelighet, tilgjengelig tid, krysspress, ustabilitet i team, forventninger fra foreldre, manglende støtte fra kolleger eller skolens ledelse, usikkerhet på valg og avgjørelser. Disse igjen kan medføre emosjonelle reaksjoner som frykt, skam, skyld, stress og nedstemthet. Skolens ledelse kan ved å lytte, vise forståelse og være anerkjennende bidra til å gjøre lærere mer robuste i møte med emosjonelle belastninger. Involvering og synlighet er også viktige støttende faktorer. Lederstøtte på vurderinger som er tatt viser seg å være viktig for robusthet. Den må ikke være ensidig positiv. Helhetlig debriefing kan da være en god strategi for å skape undring og refleksjon uten at man mister respekten for lærerens evner, viten og ambisjoner. Et viktig funn i denne studien er betydningen av teamet. Å ha et team rundt seg som ikke fungerer er sannsynligvis en av de mest krevende emosjonelle belastningene en lærer kan møte i det daglige. Skolens ledelse har knyttet til dette en viktig oppgave med å bidra til utvikling av trygge, stabile og samarbeidende team.
dc.description.abstractSummary The purpose of this study was to investigate how school management can help make teachers more resilient in the face of emotional strain. An emotional strain is interpreted as a demanding event and the subsequent emotional reaction. Two research questions were asked; What do teachers experience as emotionally stressful work? and how do teachers experience social support from management in the face of emotional strain? Studies show that the school's management has an important support function when employees encounter incidents that are perceived as demanding to meet and handle. These studies have mainly looked at demanding incidents related to violence and threats of violence. In this study, the more predictable and everyday ones were also interesting. To find answers to the problem and the research questions, I chose a qualitative approach using interview as a method. Four contact teachers were recruited. The interviews were transcribed and the data material was descriptively analyzed, which involved coding and categorization. The analysis resulted in the categories; understanding, recognition, social support and belief in mastery. Based on the analysis in, we can assume that the school management should be more aware of the daily emotional strains. The informants describe several examples of everyday, demanding events. Examples of this are inadequacy, available time, cross-pressure, team instability, expectations from parents, lack of support from colleagues or school management, uncertainty about choices and decisions. These in turn can cause emotional reactions such as fear, shame, guilt, stress and depression. By listening, showing understanding and being appreciative, school management can help make teachers more resilient in the face of emotional strain. Involvement and visibility are also important supporting factors. Management support on assessments that have been taken proves to be important for robustness. It must not be one-sidedly positive. Comprehensive debriefing can then be a good strategy for creating wonder and reflection without losing respect for the teacher's abilities, knowledge and ambitions. An important finding in this study is the importance of the team. Having a team around you that does not work is probably one of the most demanding emotional strains a teacher can face on a daily basis. Related to this, the school's management has an important task in contributing to the development of safe, stable and collaborative teams.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEmosjonelle belastninger i skolen: Hvordan lederstøtte gjør lærere mer robuste.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel