Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMeidell, Mette
dc.contributor.authorHøyland, Ann Karin
dc.date.accessioned2021-10-21T18:20:14Z
dc.date.available2021-10-21T18:20:14Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:86094645:26798133
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2824717
dc.description.abstractSammendrag Denne oppgaven handler om bevisstgjøringen av læringsfellesskapet i skoleledelsen og hvilken betydning dette læringsfellesskapet har for skolens utviklingsarbeid. Problemstillingen jeg har valgt er: Hvordan skoleledelsens læringsfellesskap påvirker skolens utviklingsarbeid. Jeg har gjennom en kvalitativ metode, intervjuet tre skoleledere som har delt sine historier om utviklingsarbeid som både har vært vellykket og mindre vellykket. Et vellykket utviklingsarbeid skaper læring og utvikling og kommer elevene til gode. De har også fortalt hvordan de opplever sitt læringsfellesskap. Gjennom studiet fant jeg funn som indikerer hvordan skoleledelsens læringsfellesskap påvirker skolens utviklingsarbeid. I ny læreplan for kunnskapsløftet overordnet del, står det at skoleledelsen skal legge til rette for et fellesskap for alle ansatte, der en reflekterer, har etiske vurderinger, bruker forskning og erfaringsbasert kunnskap som grunnlag for målrettede tiltak. Studiet har funn som viser at om skoleledelsen skal kunne legge til rette for disse fellesskapene blant de ansatte er det noe grunnleggende som må være på plass i skoleledelsens læringsfellesskap. Gjennom drøftingen av resultatene har jeg sett at skoleledere som i sitt fellesskap praktiserer distribuert ledelse og kollektiv innsats, der tillit og samskapt læring er sentralt, så har det betydning for utvikling av skolen. Videre viser studien at skoleledere som gjennom verdier, planer og strukturer de har i skoleledergruppa viderefører og ivaretar dette i utviklingsarbeidet, har lagt grunnlag for at utviklingsarbeidet skal lykkes. Historiene informantene forteller kan jeg kjenne meg igjen i. I en kompleks hverdag kan det fort bli glemt hva som er nødvendig i utviklingsarbeid. Det er derfor viktig at vi har fokus slik at vi kan lære av de erfaringene vi har hatt fra tidligere arbeid og forskning. Planer og strukturer kan være en god hjelp for å få dette til.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSkoleledelsens læringsfellesskap - ​et studium i dets betydning for skolens utviklingsarbeid
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel