Effekten av ytre vegskulderbredde for veger med ÅDT over 12 000
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2824231Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Med hensikt om å forbedre vegnettet, har det blitt lagt inn et forslag om å endre på tverrsnittet til vegen blant annet ved en innskrenking av den ytre skulderbredden. I disse tilfellene er det relevant å undersøke de trafikale konsekvensene av en slik endring.
Dette studiet har benyttet data gitt i hendelsesrapporter fra Nasjonal vegdatabank (NVBD) til å kalkulere om det var en sammenheng mellom hvor ofte en avvikshendelse som leder til stans av kjøretøy, slik som motorstopp, oppstår og skulderbredden på vegstrekningen. Det ble også undersøkt om det var en sammenheng mellom skulderbredden og hvor ofte en slik hendelse førte til en midlertidig nedstenging av kjørefelt.
Resultatet fra studiet er ikke tilstrekkelig til å konkludere at det er en sammenheng mellom antall hendelser og skulderbredde, verken i undersøkelsen med alle typer relevante hendelser eller undersøkelsen med kun ulykker. Det ble derimot vist en statistisk sannsynlig sammenheng mellom skulderbredde og andelen hendelser som førte til midlertidig nedstengning av kjørefelt. Denne sammenhengen viser at avvikshendelser oftere leder til nedstengning av kjørefelt for strekninger med smalere skulderbredde. Det er ikke funnet den samme sammenhengen for trafikkulykker.
Smale skulderbredder kan føre til oftere blokkering av kjørefelt som kan ha negative innvirkninger på trafikkflyten til vegen. Resultatene fra denne studien kan benyttes ved vurdering av innføring av smale skulderbredder i videre utredninger. In an effort to improve the road network, a proposition to change the road cross section, resulting in a decrease of the road shoulder width, have been introduced. In the case of a reduction in shoulder width, it is relevant to study the consequences this change will have on the traffic situation.
This study utilized data recorded in event rapports produced by National Roads Database to calculate and identify any significant connections between the occurrence rate of unforeseen events leading to forced vehicle stops, for example engine malfunction, and the width of the road shoulder. This study also examined a possible connection between the shoulder width and the rate of which an event led to at least one lane being temporary closed.
The result from the study was not sufficient to prove a connection between the frequency of events and the width of the shoulder for neither all event types, nor accidents. It did, however, signify a statistical connection between the shoulder width and the rate of which an event lead to at least one lane being temporary closed. This connection indicates that the narrower the shoulder, the more often an unforeseen event will result in a closed lane. The same connection was not found when only considering accidents.
Implementing narrow shoulder widths can lead to an increase of events leading to the closure of lanes, which in turn can have an adverse effect on the roads traffic flow. The results from this study can be utilized during assessments regarding the narrowing of shoulder widths of roads.
Beskrivelse
Full text not available