Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSvanholm, Arnstein Dahle
dc.date.accessioned2015-04-10T11:14:50Z
dc.date.available2015-04-10T11:14:50Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/281306
dc.description.abstractLæreplanen for musikk i Kunnskapsløftet har som formål å utvikle elevenes grunnlag for musikkopplevelse. I denne oppgaven undersøkes det hvorvidt kompetansemålene kan gi en indikasjon på elevenes evne til å oppleve musikk. I besvarelsen av dette spørsmålet sammenlignes en tolkning av læreplanens innhold med forskningsresultater fra musikkpsykologi og nevrovitenskap. I analysen av læreplanen brukes et utvalg musikkpedagoger, og den kunstfilosofiske tenkningen til Immanuel Kant og John Dewey, for å belyse sentrale begreper som musikkopplevelse, eksistensiell erfaring og estetisk opplevelse. Analysen konkluderer med at kompetansemålene kan gi en indikasjon på enkelte sider ved elevenes musikkopplevelse innenfor gitte sjangere og musikktradisjoner. Dette vil likevel ikke danne et fullstendig bilde av elevenes opplevelse av musikk. En målrettet undervisning som sikter seg inn mot kompetansemålene trenger ikke være i konflikt med læreplanens intensjon om å utvikle grunnlaget for elevenes musikkopplevelse.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.subjectMusikkopplevelsenb_NO
dc.subjectKunnskapsløftetnb_NO
dc.subjectexistensiell erfaringnb_NO
dc.titleMusikkopplevelsen og Kunnskapsløftetnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Musicology: 110nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Musicology: 110::Music pedagogics: 114nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel