Evaluering av studentenes forberedelse til og gjennomføring av passeringstest i praktiske ferdigheter i sykepleierutdanningen - sammenligning av to modeller
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/280522Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
- NTNU i Gjøvik [208]
Sammendrag
Hensikten med studien var å sammenligne to studentgruppers erfaring av deres forberedelse
til og gjennomføring av passeringstest i relasjon til anvendt tid og tidspunkt for trening.
Videre var hensikten å beskrive hvilke prosedyrer studentene trente på, motivasjon for
trening, betydningen av passeringstest og deres vurdering av den.
Metode i denne studien var en kvantitativ tverrsnittstudie. Et spørreskjema ble benyttet der
studentene evaluerte sine erfaringer med passeringstest. Spørreskjemaet ble sendt studentene
på E-post via QuestBack på et bestemt tidspunkt etter gjennomført passeringstest.
Utvalget var sykepleiestudenter på heltidsstudiet i Bachelor sykepleie, studieenhet 2, som
gjennomførte passeringstest før veiledet somatisk praksis i henhold til tidligere modell
(gruppe1, n= 123) og ny modell (gruppe 2, n=136). Tidligere modell innebærer at et utvalg av
studenter (1/3) som skal i somatisk praksis trekkes ut til å gjennomføre passeringstest. Ny
modell innebærer at alle studenter som skal i somatisk praksis kommer opp i passeringstest
før første veiledede praksis somatikk
Svarfrekvens på spørreskjema var 60 % fra gruppe 1 og 44 % fra gruppe 2. Deskriptiv
statistikk, frekvenser, prosenter og middelverdier ble anvendt for å analysere materialet.
Resultatet fra studien viser at majoriteten av studentene i gruppe 1 anbefaler at alle
studentene skal komme opp i passeringstest og ca. halvparten av studentene i gruppe 2.
Studentene ser på passeringstest som en viktig kvalitetssikring av deres kunnskapsgrunnlag
før praksisoppstart sett i sammenheng med ansvaret for pasientens sikkerhet. Tiden
studentene trener var mellom 3 timer (gruppe 2) til 4 timer (gruppe 1), mest trente de på
prosedyrer som fremstår som komplekse, eksempelvis infusjon, perifer venekanyle og
medikamentregning. Majoriteten av studentene i begge gruppene svarte at motivasjon for å
trene var for tilegnelse av kunnskap for å ivareta pasientsikkerhet og tilegnelse av kunnskap
for å imøtekomme praksisstedets forventninger. I studentens kommentar framkom at i
lærernes vurdering av den enkelte students kunnskaper og ferdigheter ved passeringstest må
rettferdighet være et ufravikelig krav. Tydeligere kriterier, slik at studentene vet hva som
kreves og hva de skal bedømmes ut fra ved passeringstest er viktig og må forbedres.
Halvparten av studentene i begge gruppene ønsker bedre informasjon om gjennomføring av
passeringstest i forkant. På bakgrunn av funn i studien anbefales det at modellen der alle studentene gjennomfører
passeringstest består, men form og innhold bør diskuteres og videreutvikles. Imidlertid må en
gjøre ytterligere intervjustudier med studenter for å finne årsaken til at ikke alle i
studentgruppe 2 anbefalte passeringstest for alle.
Beskrivelse
2. utgave