Fem pedagogiske lederes refleksjoner omkring arbeidet med å tilrettelegge for økt deltakelse i lek og aktiviteter for hørselshemmede barn i barnehagen
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/280292Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Studiens problemstilling: «Fem pedagogiske lederes refleksjoner omkring arbeidet med å tilrettelegge for økt deltakelse i lek og aktiviteter for hørselshemmede barn i barnehagen.»
Formål: Formålet med oppgaven var å få innsikt i hvilke erfaringer og kunnskap som lå til grunn for de pedagogiske ledernes arbeid og hvordan det jobbes for å tilrettelegge for økt deltakelse i lek og aktiviteter for hørselshemmede barn. Jeg ønsket også å få svar på om de pedagogiske lederne opplevde at barnehagens rammer påvirket de hørselshemmede barnas vilkår med tanke på fullverdig deltakelse i lek og aktiviteter.
Teoretisk ramme: Studiens teoretiske ramme belyser emner som legger føringer for og berører tilrettelegging for økt deltakelse i lek og aktiviteter. Videre er den teoretiske rammen knyttet til sosiokulturelt læringssyn.
Metode: I studien ble en kvalitativ tilnærming med bruk av semistrukturert intervju benyttet. Hensikten var å få kunnskap om fem pedagogiske lederes erfaring og få frem deres stemme. Intervjuene ble transkribert og analysert ved hjelp av en temabasert tilnærming. Hovedkategoriene som ble drøftet var: Hørselshemming og kompetanse, tilrettelegging med tanke på økt deltakelse i lek og aktiviteter og barnehagens rammer.
Resultat: De fem deltakerne viser til gode kunnskaper om hørselshemming og mulige konsekvenser av et hørselstap. Dette gjenspeiler seg også i tilretteleggingstiltak som er gjort for å øke deltakelsen i lek og aktiviteter for det hørselshemmede barnet. Behovet for tilrettelegging varierer fra barn til barn, men alle deltakerne sier at støyreduksjon og inndeling i smågrupper har positiv effekt. Deltakerne sier også noe om at bemanningssituasjonen og barnehagens fysiske utforming er rammer som påvirker vilkårene for fullverdig deltakelse i lek og aktiviteter for det hørselshemmede barnet i barnehagen.