Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHjelseth, Eilif
dc.contributor.authorMoe, Marius
dc.date.accessioned2021-10-13T17:19:55Z
dc.date.available2021-10-13T17:19:55Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:78664360:23054852
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2799878
dc.description.abstractTunnelbransjen er i ferd med å digitaliseres, hvilket har satt fokus på hvordan data best kan samles inn, systematiseres og anvendes for å forbedre utførelse, rapportering og oppfølging. Beregning av inntjent verdi er en metodikk som tar sikte på å følge opp alle data for både kostnader og tidsbruk i prosjekter. Ettersom kostnad, tid og omfang i byggeprosjekt er noen av de viktigste parameterne for suksess, kan denne metodikken potensielt bidra til bedre prosjektoppfølging også innenfor tunnelprosjekter. Driftsmarginer i anleggsbransjen er lave, noe som medfører at bransjen kan dra stor nytte av effektivisering i form av ny teknologi og nye metoder i deres prosjekter, slik som å knytte inntjent verdi til digitalisering. Videre har byggenæringens landsforening publisert det digitale veikartet, som har som mål å fremme en heldigitalisert bygge- og anleggsnæring Oppgavens problemstilling er «Hvordan kan bruk av inntjent verdi bedre prosjektoppfølging i tunnelprosjekter?». For å belyse problemstillingen er det stilt tre forskningsspørsmål: 1. Hvilke fordeler og ulemper medfører beregning og benyttelse av inntjent verdi? 2. Hvordan er informasjonsflyten av fremdriftsdata i dag hos utførende aktør? 3. I hvilken grad er det hensiktsmessig å bruke de tilgjengelige fremdriftsdataene i dagens tunnelprosjekt i inntjent verdi-metodikk? Metodene som har blitt benyttet er litteraturstudium, deltakende og ikke-deltakende observasjonsstudier og to intervjuer. Litteraturstudiet ble utført ved søk på Scopus med ordet «earned value» i tillegg til «success», og ble avgrenset til de fire siste årene. Observasjonsstudiene omhandlet databruk og dataflyt i det pågående prosjektet E69 Skarvbergtunnelen, og intervjuobjektene var prosjektleder i Skarvbergtunnelen og daglig leder for prosjektplattformen Infrakit. Bruk av inntjent verdi har flere fordeler. Man kan skape bedre erfaringstall for hvordan fremdriften kan være, og grafisk visualisering er mer effektiv i å kommunisere fremgang sammenlignet med å presentere absolutte tall. Videre muliggjør metoden mer effektive tiltak og man får bedre forståelse for utviklingen i prosjektet med tanke på produktivitetsutvikling, tendensutvikling og ressurspådrag. Ulempene som ble kartlagt er blant annet at metodikken ikke viser kvalitetskostnader og risikorelaterte kostnader, og at det finnes betingelser for å skape suksess med inntjent verdi. En av disse betingelsene er at enkelthet og brukervennlighet ikke må gå på bekostning av kompliserte beregninger for at metodikken skal være lønnsom. I observasjonsstudiene ble det funnet at tunnelboremaskin, geomatikere, formenn og tunneldrivere sine data ble samlet og distribuert automatisk, mens geologer hadde manuell lagring av sikringsklasser i skytjenesten. I tillegg var det verbal kommunikasjon mellom formenn og tunneldrivere til ledelsen. Både kalkyle og de påløpte kostnadene ble samlet inn i et felles regnskapsprogram slik at ledelsen hadde god kontroll på all informasjon om kostnader. Det ble i det deltakende observasjonsstudiet sett at det kreves mange manuelle oppgaver som er tid- og ressurskrevende for å sammenstille dataene over fremdriften. Hvis utførende automatiserer og effektiviserer dataflyten og beregningene, er det svært hensiktsmessig å bruke de tilgjengelige fremdriftsdataene i inntjent verdi-metodikk. Dette ble vist å være oppnåelig da teknologien var til stede i prosjektplattformen Infrakit. Klarer man dette kan prosjektoppfølgingen bedres med blant annet å øke forståelsen for utviklingen i prosjektet, hvilket muliggjør mer effektive tiltak.
dc.description.abstractThe tunnel industry is now being digitized, where great focus has been placed on how data can be collected, systematized and used to improve execution, reporting and follow-up. Calculation of earned value is a methodology that aims to follow up all data for both costs and time in projects. The cost, time and scope of construction projects are some of the most important parameters for success, which means this methodology can potentially contribute to better project follow-up also in tunnel projects. The operating margins in the construction industry are very low, which means that the industry can benefit greatly from efficiency improvements in the form of new technology and new methods in their projects. In this case linking earned value up to digitization. The main research question is "How can the use of the earned value improve project follow-up in tunnel projects?". To shed light on the problem, three additional research questions have been asked: 1. What advantages and disadvantages does the calculation and use of earned value entail? 2. How is the information flow of progress data today with the executive builder? 3. To what extent is it appropriate to use the earned value methodology on available progress data for the currently ongoing tunnel projects? The methods that have been used are literature study, participatory and non-participatory observational studies and two interviews. The literature study was performed by searching on Scopus on the words earned value along with success and was limited to the last four years. The observational studies dealt with data flow and data use in the ongoing tunnel project on E69 Skarvberget. The interviewees were Skanska's project manager on the tunnelproject in Skarvberget and general manager of the project platform Infrakit. The benefits of earned value are many. It is possible to create better graphical data and figures for the progress of the project, which can be a more effective tool in communicating progress than absolute numbers. Earned value enables more effective measures, and you get a better understanding of the development in the project by seeing the real productivity, trend and use of resources. However, the method has disadvantages. It does not show quality costs and risk-related costs, and there are conditions for success with earned value. One of these conditions is that simplicity and user-friendliness must not be at the expense of complicated calculations and processes for the methodology. In the observation study tunnel drilling machine, geomatic people and the outdoor crew’s data were collected and distributed automatically, while the geologist had manual storage of data in the cloud service. In addition, the outdoor crew had verbal communication with the management. Both the calculation and the incurred costs were collected in a common accounting software. This gave the management good control over all information about the costs. It is highly appropriate to use the available progress data in the earned value methodology if the contractor automates and streamlines the data flow and calculations. Such automation was found to be very achievable, seeing as Infrakit already were in possession of the necessary technology. If one manages to automate the data flow and calculate, the project follow-up can be improved, for among other things, gaining a better understanding of development in the project and that it enables more effective measures.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleInntjent verdi i tunnelprosjekt: Digital prosjektoppfølging av kostnad og tidsbruk
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel