Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJonsson, Thomas
dc.contributor.authorWormdahl, Sindre
dc.date.accessioned2021-10-05T17:39:18Z
dc.date.available2021-10-05T17:39:18Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:80612807:15655668
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2787919
dc.description.abstractSom et resultat av Nullvisjonen, er det i Nasjonal Transportplan utformet en målsetning om ingen skal bli drept eller hardt skadd i trafikken i Norge. For å kunne forhindre ulykker i fremtiden, er det viktig å ha en god forståelse om hva som forårsaker dem. Målet med denne studien er å undersøke hvordan spordybden påvirker ulykkesfrekvensen. Denne studien brukte data fra Nasjonal Vegdatabank, NVDB, for å analysere vegnettet i tidligere Hedmark og Oppland i perioden 2017 – 2019. Spordybdens effekt på ulykkesfrekvensen ble analysert uavhengig av andre faktorer og avhengig av horisontalkurvatur, vegbredde og fartsgrense. Spordybdene ble delt inn i intervaller og antall ulykker pr million kjørte kilometer ble regnet ut. Den overordnede trenden i resultatene var at ulykkesrisikoen gikk ned ved økende spordybder opp til 18 mm. Nedgangen virket mer fremtredende når store spordybder ble kombinert med andre ugunstige faktorer som krappe kurver eller smal vegbredde, enn når de ble kombinert med mer gunstige faktorer. Resultatene knyttet til spordybder over 18 mm var svært usikre grunnet liten datamengde i dette intervallet.
dc.description.abstractAs a result of Vision Zero, it is in the National Transportation Plan formulated a goal that no one is to be killed or seriously injured in the traffic in Norway. It is important to have a good understanding of what causes the traffic accidents to possibly avoid them in the future. The aim of this study is to examine how rutting influences the frequency of accidents. This study used data from the Norwegian database for road data, NVDB, to analyze the road network in Hedmark and Oppland in the time period 2017 – 2019. The effect of rutting was analyzed independently, and dependent of horizontal curves, road width and speed limit. Rut depths were divided into intervals, and the number of accidents pr million driven kilometers were calculated. The overall trend in the results was that rut depths up to 18 mm decreased the risks of accidents. Big rut depths combined with other unfavorable factors as steep curves and narrow roads, gave a more prominent reduction of accident frequency than combined with favorable road factors. Results over 18 mm was extremely uncertain due to a small amount of data in this interval. Key words: Rutting, traffic accidents, driving safety
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSpordybdens betydning for ulykkesfrekvensen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel