Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaneberg, Dag Håkon
dc.contributor.authorGjellan, Einar
dc.contributor.authorThunem, Rasmus
dc.contributor.authorWethe, Marcus
dc.date.accessioned2021-10-05T17:21:13Z
dc.date.available2021-10-05T17:21:13Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:85352649:85365322
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2787864
dc.description.abstract“Venture creation programs” (VCP) har blitt beskrevet som en av de mest ekstreme tilnærmingene til entreprenørskapsutdanning, men hvordan “nascent entrepreneurs” i en VCP oppdager forretningsmuligheter har lenge vært ukjent territorium. Ved å undersøke hvordan studenter i VCP’en ved NTNUs Entreprenørskole (NSE) gjennomfører mulighetsstudier i forhåndsbestemte team, belyser vi hvordan “nascent entrepreneurs” i en VCP utforsker forretningsideer før de starter et nytt foretak. Syv ferske “nascente entrepreneurs” ved NSE gjennomførte fem team-baserte mulighetsstudier over fjorten uker. Hver av de deltok i fire individuelle semistrukturerte dybdeintervjuer i denne perioden. Den kvalitative dataen fra intervjuene ble analysert ved bruk av Gioia-Metoden for induktiv forskning. Vi oppdaget at “nascent entrepreneurs” som utforsker forretningsidéer i en VCP avhenger sterkt av teamets funksjonsnivå. Utforskningsprosessen baserer seg på å erverve og forvalte kunnskap innen fire kunnskapsklasser: bransje-, marked-, problem- og løsningskunnskap. Kunnskapen erverves og forvaltes gjennom en prosess basert på å konstruere hypoteser som løses og besvares gjennom å bygge et nettverk av svake bånd. Det største hinderet i utforskningsfasen er konflikt i teamet og faren med å “ikke vite hva man ikke vet”, som vi har identifisert som kunnskapshull. Samlet konkluderer vi med at “nascent entrepreneurs” i en VCP utforsker forretningsideer med å hente inn ressurser gjennom nettverk, og stole på veiledning fra erfarne VCP-mentorer for å jage og forvalte ressurser. I tillegg spiller VCP-mentorer en viktig rolle i å løse konflikter i teamet, utfordre status quo, avdekke bias og identifisere kunnskapshull. Våre funn representerer ny innsikt i hvordan "nascent entrepreneurs” i en VCP bruker mentorer og teambaserte mulighetsstudier for å utforske forretningsideer. Dette har implikasjoner for både eksisterende og fremtidige VCPer.
dc.description.abstractVenture Creation Programs (VCP) are described as one of the most extreme approaches to entrepreneurship education, but how the nascent entrepreneurs enrolled at a VCP discover business opportunities has long been uncharted territory. By investigating how students at the VCP NTNU School of Entrepreneurship (NSE) perform feasibility studies in preselected teams, we shed light upon how nascent entrepreneurs enrolled at a VCP explore business ideas before starting a new venture. Seven newly enrolled nascent entrepreneurs at NSE conducted five team-based feasibility studies over fourteen weeks. They participated in four in-depth individual semi-structured interviews each during this period. The qualitative data from the interviews were analyzed using the Gioia Methodology for inductive research. We found that nascent entrepreneurs exploring business ideas at a VCP are highly dependent on their team functioning level. Their exploration process is based on building and managing knowledge within four knowledge classes: industry-, market-, problem- and solution knowledge. The knowledge is built and managed through a nested subprocess based on constructing hypotheses that they solve and answer by building networks of weak ties. The biggest obstacle in their exploration is team conflicts and the danger of “not knowing what they do not know”, which we have identified as knowledge gaps. Overall, we conclude that nascent entrepreneurs in a VCP explore business ideas by acquiring resources through networks and relying on guidance from experienced VCP mentors to strategically pursue and manage their resources. In addition, VCP mentors play a significant role in resolving conflicts, challenge the status quo, uncover biases, and identifying knowledge gaps. Our findings represent novel insights into how nascent entrepreneurs in VCPs utilize mentors and team-based feasibility studies to explore business ideas. This has implications for both existing and future VCPs.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleExploration of business opportunities in a pre-venture phase.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel