Show simple item record

dc.contributor.advisorSundby, Roar
dc.contributor.authorHolth, Viktoria Raknes
dc.date.accessioned2021-09-28T18:49:20Z
dc.date.available2021-09-28T18:49:20Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:79529906:25736396
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785823
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstract«Det finnes ikke vanskelige barn, bare barn som har det vanskelig» Tønnessen, 1996. I det barnevernsfaglige arbeidet møter man på mange krevende utfordringer. En av disse utfordringen er å høre barnets stemme. Dette er spesielt vanskelig i møte med barn som har det vondt og i møte med de aller minste barna. I denne oppgaven drøfter jeg derfor hvordan en barnevernspedagog kan bidra til å høre de aller minste barnas stemme under vurderingen av barnets omsorgssituasjon. Studier som ble utført i 2020, avdekte at i aldersgruppen 0-1 år var det kun 2% av de undersøkte sakene der saksbehandleren hadde utført «samtale» med barnet (Havnen et al). Hensikten med denne bacheloroppgaven er drøfte og løfte frem spedbarns «stemme» i vurderingen av barnets omsorgsituasjon. Problemstillingen drøftes gjennom å bruke Sterns utviklingsteori, Bowlbys tilknytningsteori og transaksjonsmodellen. Oppgaven ser på hvordan barnets «stemme» kommer til uttrykk gjennom atferd og tilknytning til omsorgspersonen sin og i hvilken grad denne «stemmen» skal vurderes i beslutningsprosesser. Det å høre spebarns «stemme» krever mye kunnskap fra den som lytter. Den som lytter må være selvkritisk til hvordan man tolker barnet og man må alltid «lytte» til barnet i sammenheng med omgivelsene. Som Stern gjorde selv (1985), må vi spørre spørsmål som barnet faktisk har en forutsettinger for å svare på. Hva barnet «svar» er og hvilken konsekvens svaret vil få, er en meget kompleks vurdering som ikke kan settes inn i et enkelt skjema. Gode, kontinuerlige refleksjoner og en ydmykhet er viktige faktorer i møte med spebarnet.
dc.description.abstract"There are no difficult children, but there are children who have a hard time» Tønnessen, 1996 (Translated from Norwegian). There's many demanding challenges working in Child welfare. One of these challenges is hearing the child's voice. This is especially difficult in meetings with children who are in pain and in meetings with the very youngest children. In this thesis, I therefore discussed how a child welfare educator can contribute to hearing the very youngest children's voice during the assessment of the child's care situation. Studies carried out in 2020 revealed that in the age group 0-1 years, only 2% of the investigated cases where the caseworker had carried out a "conversation" with the child (Havnen et al). The purpose of this bachelor thesis is to discuss and highlight infants' "voices" in the assessment of the child's care situation. The problem is discussed through the use of Stern's development theory, Bowlby's connection theory and the transaction model. The thesis looks at how the child's voice 'is expressed through behavior and connection to his or her caregiver and to what extent this "voice" should be considered in decision-making processes. Hearing infants' "voices" requires a lot of knowledge from the listener. The listener must be self-critical about how to interpret the child and one must always "listen" to the child in connection with the surroundings. As Stern himself did (1985), we must ask questions that the child actually has the prerequisites to answer. What the child's answer 'is and what consequence the answer will have is a very complex assessment that cannot be put into a single form. Good, continuous reflections and a humility are important factors in meeting the infant.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDe aller minste barnas stemme
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record