Barnevernsarbeid med oppdragervold i minoritetsfamilier
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2785809Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for sosialt arbeid [1207]
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven handler om barnevernsarbeid med minoritetsfamilier som utøver oppdragervold. Det er rettet fokus på bakgrunnen til bruk av oppdragervold og hvordan barnevernet kan møte slike minoritetsfamilier. Oppgavens problemstilling er følgende; «Hva er noen årsaker til at minoritetsfamilier utøver oppdragervold, og hvordan kan barnevernsarbeidere bidra til å motvirke det?». Metoden for denne oppgaven er en litteraturstudie. Teori, litteratur og forskning er brukt for å presentere relevante tema tilknyttet oppdragervold, minoritetsfamiliers forhold til barnevernet og kulturkompetanse i barnevernsarbeidet. Drøftingen illustrerer verdien av kultursensitivitet og kulturkompetanse i barnevernsarbeid. Det er også sett på intensjonen bak oppdragervoldsutøvelsen og hvordan en kan gi minoritetsforeldre en sjanse til positiv endring gjennom råd og veiledning. Det belyses også konkrete elementer som er viktig for å få til et godt samarbeid mellom barnevernet og minoritetsfamilier. Dette er elementer som å vise respekt, legge til rette for brukermedvirkning, gode tolketjenester og ha fokus på å formidle forståelig informasjon til minoritetsfamilier. This bachelor thesis is about child welfare work with minority families who use corporal punishment as a part of the upbringing. In this thesis I focus on the causes of use of corporal punishment and the ways the child welfare service can meet these minority families to bring about a positive change. The issue chosen for this thesis is the following: "What are some reasons why minority families engage in corporal punishment, and how can child welfare workers help to counteract it?". The method for this thesis is a literature study. Theory, literature and research have been used to present relevant topics related to corporal punishment, minority families' relationship to child welfare system, and cultural knowledge in child welfare work. The discussion illustrates the value of cultural sensitivity and cultural competence in child welfare work. There is also a focus on looking at the intention behind the upbringing violence and giving minority parents a chance for positive change through advice and guidance. It also highlights specific elements that are important for achieving good cooperation between the child welfare service and minority families. These are elements such as showing respect, facilitating user participation, good interpreting services and focusing on disseminating comprehensible information to minority families.