dc.contributor.advisor | Langsrud, Elizabeth | |
dc.contributor.author | Larsen, Sindre Aagre | |
dc.date.accessioned | 2021-09-28T18:48:27Z | |
dc.date.available | 2021-09-28T18:48:27Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:79529906:35574474 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2785790 | |
dc.description | Full text not available | |
dc.description.abstract | Sammendrag.
Problemstilling:
Hvordan kan vanlige mistolkninger av meldeplikten påvirke barnevernets plikt til å
samarbeide med barn og foreldre?
Bakgrunn:
Jeg har i denne oppgaven undersøkt nærmere hvordan misforståelser av meldeplikten har satt
seg i praksis, og hvilke konsekvenser dette kan føre til for barnevernets videre arbeid. Med en
teoretisk innføring av lovverket med fokus på taushetsplikten og meldeplikten har jeg satt
opp lovens forarbeider opp mot hvordan loven i mange tilfeller praktiseres.
Barnevernstjenesten (bvtj.) er avhengig av «samarbeidsaktører» som skolen, og at disse
aktørene opprettholder meldeplikten etter de kravene som er beskrevet i bvl. §6-4 1. ledd.
Behovet for å motta opplysninger om barn i alvorlige omsorgs- og livssituasjoner gjør at
barnevernstjenesten skal kunne ivareta sine lovpålagte oppgaver (prop 169l, 14.6.1). Dette gir
disse «samarbeidsaktørene» en viktig oppgave, der barnevernets arbeid forutsetter at disse
aktørene kjenner til, og praktiserer lovverket riktig.
Konklusjon:
I lys av relevant teori har jeg brukt rapporter og studier som viser at spesielt skolen og deres
ansatte ikke nødvendigvis alltid benytter loven slik den er tiltenkt. Dette har gjort at jeg har
konkludert med at denne kunnskapen i første omgang må ligge til grunn for at videre
praktisering av lovverket skal kunne bli mulig. Videre har jeg konkludert med at dersom den
kommunalt ansatte som er underlagt taushetsplikten kjenner til lovverket, men fortsatt er i tvil
om hva som skal gjøres, bør ta kontakt med barnevernstjenesten, eller team innad i skolen.
Her er det viktig å anonymisere den aktuelle saken for å få nye perspektiver angående hva
som bør gjøres videre. | |
dc.description.abstract | Abstract.
Research question:
How can common misinterpretations of the obligation to report to the municipal child
welfare service’s affect the duty to cooperate with children and parents?
Background:
In this thesis, I have investigated in more detail how misunderstandings of the obligation to
notify the municipal child welfare services have arisen in practice, and what consequences
this may lead to for the municipal child welfare service’s further work. With a theoretical
introduction of the legislation with a focus on the duty of confidentiality and the obligation to
notify the child welfare services, I have set up the preparatory work for the law against how
the law is practiced in many cases. The municipal child welfare service is dependent on
“collaborative actors” such as the school, and that these actors maintain the obligation to
notify in accordance with the requirements described in the child welfare service’s law § 6-4.
The need to receive information about children in serious care and life situations means that
the child welfare service becomes able to fulfill its statutory tasks according to the
preparatory work for the law. This gives these “collaborative actors” an important task, where
the child municipal child welfare service’s work presupposes that these actors know and
practice the legislation correctly.
Conclusion:
In the light of relevant theory, I have used reports and studies that show that especially the
school and their employees do not necessarily always use the law as it is intended. This has
led med to conclude that this knowledge in the first instance must be the basis for further
practice of the legislation to be possible. Furthermore, I have concluded that if the municipal
employee who is subject to the duty of confidentiality knows the legislation, but is still in
doubt about what to do, should contact the municipal child welfare service, or team within
the school. Here it is important to anonymise the current case in order to gain new
perspectives regarding what should be done next in the case. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Hvordan kan vanlige mistolkninger av meldeplikten påvirke barnevernets plikt til å samarbeide med barn og foreldre? | |
dc.type | Bachelor thesis | |