Show simple item record

dc.contributor.advisorCecilie Ellefsen
dc.contributor.authorAune, Line Leirdal
dc.date.accessioned2021-09-28T18:48:25Z
dc.date.available2021-09-28T18:48:25Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:79529603:35457990
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785787
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractFormålet med denne oppgaven er å finne ut hva ungdom med alvorlige atferdsvansker har behov for i den miljøterapeutiske konteksten på en barneverninstitusjon og hvordan miljøterapeuten kan hjelpe disse ungdommene. Problemstillingen for oppgaven er: Hvordan kan man som miljøterapeut hjelpe ungdom med alvorlige atferdsvansker innenfor en miljøterapeutisk kontekst? For å svare på oppgavens problemstilling har jeg brukt litteratursøk som metode. Jeg har søkt etter litteratur og forskning som belyser temaet og som kan anvendes for å diskutere oppgavens problemstilling. Det er mange faktorer som inngår i godt miljøterapeutisk arbeid med ungdom med alvorlige atferdsvansker, da deres utfordringer er komplekse og sammensatte. I oppgavens diskusjonsdel har jeg ved hjelp av forskning, faglitteratur og rapporter kommet fram til følgende hovedfunn: Miljøterapeutens forhold til egen profesjonalitet og personlige kompetanse kan bidra til at ungdommene får god omsorg og hjelp. Evnen til mentalisering kan være hensiktsmessig i arbeid med ungdom med alvorlige atferdsvansker. Oppgaven viser også at en stor andel barn og unge på barneverninstitusjoner har traumebelastninger, og at traumebevisst omsorg kan være en faglig tilnærming for å møte traumatiserte ungdommer og deres utfordringer. Oppgaven viser videre funn som underbygger at relasjonsarbeid står sentralt i det miljøterapeutiske arbeidet med ungdommer som har alvorlige atferdsvansker. Den miljøterapeutiske konteksten påvirker relasjonen mellom miljøterapeuten og ungdommen, noe som framkommer i diskusjonsdelen. Miljøterapeuten bør være bevisst på ungdommens muligheter til brukermedvirkning, og tilby ungdommen nødvendig støtte og hjelp til å ta gode valg for seg selv. Oppgavens siste hovedfunn viser at miljøterapeutens evne til god konflikthåndtering er betydningsfullt i arbeidet med ungdommer som har alvorlige atferdsvansker.
dc.description.abstractThe purpose of this paper is to investigate what adolescents with conduct problems requires in a therapeutic environment in a child care institution, and how childcare workers can assist these adolescents. The thesis sentence of this paper is: How can a childcare worker assist adolescents with conduct problems within a therapeutic environment? In order to answer the thesis sentence, literature search has been used as a method. I have searched for literature and research that is relevant towards discussing the thesis sentence of this paper. There are a lot aspects that goes into helping adolescents with conduct problems, due to their complex issues. Using relevant research, literature and reports, my main findings were: The childcare workers professional and personal competence can contribute to the care and help that these adolescents receive. The ability to mentalize may be appropriate in working with adolescents with conduct problems. This paper also shows that a large proportion of children and adolescents in childcare institutions have experienced traumatic events. “Traumebevisst omsorg” is a professional approach which can be used as a guide to help traumatized adolescents. The paper shows findings that support the importance of relationship work in environmental therapy with adolescents with conduct problems. The therapeutic environment affects the relationship between the childcare worker and the adolescent. The childcare worker should be aware of the young people`s opportunities of user involvement, and offer the young people the necessary support and help to make good choices for themselves. The paper`s latest main finding shows that the childcare workers ability to deal with conflict management is important in working with adolescents with conduct problems.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleGod omsorg for ungdom med alvorlige atferdsvansker
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record