Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHanna Dyrendahl
dc.contributor.authorAndrea Sofie Pahr-Iversen
dc.date.accessioned2021-09-28T18:47:57Z
dc.date.available2021-09-28T18:47:57Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:79529603:35333512
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785764
dc.description.abstractSkolen er en plass hvor ungdommer møter hverandre, og hvor de tilbringer store deler av oppveksten sin. Skolen skal være en arena hvor ungdommene utvikler seg og lærer. Fasen mellom barn og ungdom er viktig, da dette er den perioden hvor psykiske vansker begynner å utvikle seg. Da er det viktig at ungdommene får dannet en god grunnmur for å utvikle en god psykisk helse. En ny yrkesgruppe i skolen er miljøterapeuter, og her finner vi sosionomer. Sosionomer i skolen er ikke en lovfestet tjeneste, men i denne oppgaven vil jeg prøve å belyse viktigheten av å ha sosionomer i skolen. Jeg har drøftet de mest vanlige psykiske vanskene ungdommer i alderen 13-16 år utvikler, opp mot ulike modeller som hjelpemodellen og traumebevisst omsorg. Forskning tyder på at sosionomer i skolen vil være med på å skape et godt psykososialt miljø, og ha en positiv innvirkning på skolen og elevene. Jeg har valgt å bruke litteraturstudie som metode for innhenting av informasjon for denne oppgaven. Valg av temaet og problemstilling ble inspirert av min praksisperiode ved Verdalsøra ungdomsskole og samtalene jeg hadde med min veileder der Silje Johanne Nordbach.
dc.description.abstractSchool is a place where adolescents go every day, meet friends and spend most of their childhood and adolescents’ years. School is an arena for growth and a place of learning. The phase between childhood and adolescent is when mental health problems most commonly develops. And because of this, it is fundamentally important to make this phase as easy and comfortable for the students. We must help them make a stable foundation so that they can develop a good mental health. Social workers are a new occupational group in schools, but they are not a law enforced occupation to have in schools. Therefor I want with this bachelor thesis to enlighten the importance of having other occupational groups in schools and what that will mean for adolescent mental health development. I have studied thoroughly the most common mental health problems adolescents between the age of 13-16 can develop and how we can take care of these students with the help of different models such as trauma conscious care, and Shulmans model of relations. Research suggests that having social workers in schools will help with the psychosocial environment and have a positive impact on the school itself and its students. My methods for collecting information were through literature studies. The choice of theme and hypotheses was inspired by my time at Verdalsøra Ungdomsskole and my conversations with my supervisor, Silje Johanne Nordbach.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titlePsykisk helse i skolen - Viktigheten av å ha sosionomer i skolen for å ivareta ungdommer med psykikse vansker
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel