Show simple item record

dc.contributor.advisorIsaksen, Joachim
dc.contributor.authorBigseth, Rebecca
dc.date.accessioned2021-09-28T18:47:02Z
dc.date.available2021-09-28T18:47:02Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:79529906:34125414
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785735
dc.description.abstractI denne oppgaven skal jeg gjennom litteraturstudie ta for meg temaet minoritetsfamilier i barnevernet – i lys av problemstillingen «Hvordan kan man gjennom ulike perspektiver bedre forstå og jobbe med minoritetsfamilier i barnevernet?». Jeg valgte å fordype meg innenfor dette emne, da jeg finner det høyst relevant. I tillegg ble jeg inspirert etter å ha deltatt i Nattergalen, som er et tiltak ved barnevernsutdanningen for å styrke kultursensitiviteten i barnevernet. Relevant teori og forskning blir benyttet som teoretisk grunnlag for oppgaven, for å presentere sentrale begreper og temaer innenfor oppgavens omfang. I oppgaven ser jeg nærmere på ulike måter å forstå kultur på gjennom følgende perspektiver: kulturkompetanse, kultursensitivitet, etnosentrisme, kulturrelativisme og individualisme og kollektivisme. Drøftedelen illustrerer at de ulike perspektivene for kultur kommer godt med i barnevernsarbeidet, da det vil hjelpe oss å bedre forstå og jobbe med minoritetsfamiliene. Likevel kan et for stort fokus og aksept for de kulturelle forskjellene føre til uheldige utfall av vurderinger i saker, da kulturelle hensyn kan overskygge den sosialfaglige kompetansen og evnen til å vurdere barnets faktiske omsorgssituasjon. Det kan føre til at vi aksepterer et barns omsorgssituasjon som vi ikke ville gjort dersom familien var etnisk norsk, for å opptre kultursensitivt. Dette kan igjen føre til at barn med minoritetsbakgrunn ikke får nødvendig hjelp. Det kommer fram i oppgaven at det er viktig å finne en balanse mellom å over- og undervurdere kulturens betydning i barnevernssaker. Det kan til tider være utfordrende å skille mellom hvilke utfordringer som kan begrunnes med kultur og hvilke utfordringer skyldes andre årsaker.
dc.description.abstractIn this thesis, I will through a literature study address the topic of minority families in child welfare - in light of the problem "How can one through different perspectives better understand and work with minority families in child welfare?". I chose to immerse myself in this topic, as I find it highly relevant. In addition, I was inspired after participating in “Nattergalen”, which is a measure in child welfare education to strengthen the cultural sensitivity in child welfare. Relevant theory and research are used as a theoretical basis for the thesis, to present key concepts and themes within the scope of the thesis. In the thesis, I look more closely at different ways of understanding culture through the following perspectives: cultural competence, cultural sensitivity, ethnocentrism, cultural relativism and individualism and collectivism. The discussion section illustrates that the different perspectives for culture come in handy in child welfare work, as it will help us to better understand and work with minority families. Nevertheless, too much focus and acceptance for the cultural differences can lead to unfortunate outcomes of assessments in cases, as cultural considerations can overshadow the social work competence and the ability to assess the child's actual care situation. This can lead us to accept a child's care situation that we would not do if the family was ethnic Norwegian, to act culturally sensitive. This in turn can lead to children with a minority background not receiving the necessary help. The thesis shows that it is important to find a balance between over- and underestimating the importance of culture in child welfare cases. It can sometimes be challenging to distinguish between which challenges can be justified by culture and which challenges are due to other causes.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMinoritetsfamilier i barnevernet
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record