Hvordan blir samarbeidet mellom barnevernstjenesten og minoritetsfamilier påvirket av kunnskap og gjensidig tillit
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2785689Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for sosialt arbeid [1393]
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven handler om hvordan samarbeidet mellom barnevernstjenesten ogminoritetsfamilier blir påvirket av kunnskap og gjensidig tillit. Metoden for denne oppgavener litteraturstudie. Oppgaven gjør kort rede for hva det norske barnevernet er og gjør. Viderepresenteres litteratur og teorier om sentrale temaer når det gjelder tillit, emner innenforkulturelle aspekter og brukermedvirkning.Drøftingen belyser at tillit er en grunnleggende faktor for relasjon mellom klienter ogsosialarbeideren for å kunne skape rom for bevegelser og endringer.Kompetanse om kulter er viktig del av arbeidet med minoritetsfamilier. Kunnskap ogkompetanse om kultur kan forbedre det vanskelige forholdet mellom barnevernet ogminoritetsfamilier og føre til å etablere tillit mellom dem. This bachelor thesis is about how the collaboration between the Child Protective Services andminority families is influenced by knowledge and mutual trust. The method used is a literaturestudy. The thesis explains what the Norwegian Child Protective Services is and does. Furtheron it presents literature and theories about subjects regarding trust, within the cultural aspectand empowerment.The discussion sheds light on trust as a essential element in the relation between the clientsand the social worker to create changes and movement.To have knowledge about culture is an important part in working with minority families.Knowledge and skills about culture could improve a difficult relationship between the ChildProtective Services and minority families, and further on establish trust between them.