Show simple item record

dc.contributor.advisorMoufack, Marie Florence
dc.contributor.authorEinertrø, Maria Therese Tuv
dc.date.accessioned2021-09-28T18:45:38Z
dc.date.available2021-09-28T18:45:38Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:56776074:22466906
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785677
dc.description.abstractSammendrag Dette litteraturstudiet utforsker ulike sider rundt temaet livssyn og sosialt arbeid. Nærmere bestemt ønsker jeg å se på hvordan sosialarbeidere kan møte brukere med forskjellige livssyn. Religion har vært en viktig del av det norske samfunnet i hundrevis av år. I historisk sammenheng har sosialt arbeid i praktisk og teoretisk utøvelse av faget hatt et sekulært perspektiv siden 1950-tallet. På 1990-tallet åpnet det seg derimot mer opp for å inkludere livssyn i utdanningene med blant annet rammeplanene fra 1999 og 2005. Forskningen og empirien jeg har funnet viser at livssynslandskapet i Norge er bredt med mange forskjellige religiøse tilhørigheter. Det finnes mange med ulikt forhold til sin egen tro og åndelighet, og det varierer hvorvidt det gir dem sosial støtte i hverdagen. Sosialarbeidere har også veldig ulike persepsjoner av livssyn, og hvordan dette temaet burde bli eller ikke bli brukt i deres arbeid. På tross av dette mener over 70 prosent av sosialarbeiderne at livssyn er en grunnleggende del av det å være menneske. Flere av deltakerne i forskningen sier seg også enig i at det er behov for økt kompetanse på området. For å kunne møte brukere med ulike livssyn er det grunnlag for å tro at det er behov for å inkludere kunnskap om dette både i utdanningsløpet og i praksisfeltet ved å innføre kurs, seminarer, forelesninger og videreutdanning.
dc.description.abstractAbstract This literature study explores the different viewpoints surrounding spirituality and social work. I wish to look at how social workers can meet their clients with different views on spirituality. Religion has been an important part of the Norwegian society for hundreds of years. In social work history however there has earlier been a secular perspective surrounding this topic in social work theory and practice until the 1990s. The viewpoints were more open and they included spirituality in the national curriculum of both 1999 and 2005. The research and empiricism I have found shows that the landscape containing spirituality in Norway is broad with a lot of different religious affiliations. There is also a difference regarding how strong of a relationship people have to their own faith and spirituality, and the degree to which it gives them social support in everyday life. Social workers themselves also have various perceptions of spirituality, and how this topic should or should not be used in their job. Over 70 percent of the social workers do despite differing views agree that spirituality is a fundamental part of us humans. Several of the participants in the research also agree that there is a need for increased expertise in this area. To be able to meet the needs of clients with different views on spirituality, there is reason to believe it is beneficial to include knowledge regarding spirituality in education as well as the workforce through courses, seminars, lectures and continuing education.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan kan sosialarbeidere møte brukere med forskjellig livssyn?
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record