Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJuberg, Anne
dc.contributor.authorBerntsen, Anne Katrine Berntsen
dc.date.accessioned2021-09-28T18:43:47Z
dc.date.available2021-09-28T18:43:47Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:56776074:22019416
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785623
dc.description.abstractSammendrag Oppgaven skal se på hvordan ungdommer som er vokst opp under barnevernets omsorg opplever overgangen til voksenlivet. Det er satt fokus på viktigheten av ettervern og muligheten for å motta sosial støtte i denne overgangen. Problemstillingen oppgaven besvarer er Hva slags sosial støtte kan lette overgangen til voksenlivet for ungdom mellom 18 og 23 år som har vært under barnevernets omsorg? Metoden som er brukt for å besvare oppgavens problemstilling er litteratursøking. Resultatene i oppgaven er drøftet i lys av lovverk, tidligere forskning og teorier som anses som sentrale for å belyse problemstillingen. Resultatet viser at det er et stort behov for sosial støtte i overgangen til voksenlivet. Praktisk-, informativ- og emosjonell støtte er tre former for sosial støtte, hvor emosjonell støtte viser seg å være noe manglende i overgangen. Balansen mellom avhengig og selvstendig er en balansegang som er utfordrende for ungdommene, fordi det ofte kan føles som enten eller. Ungdommene opplever å ikke ha mye rom for å prøve og feile og for å finne ut av hvilke behov for støtte de trenger. Når de finner mer ut av behovet de trenger er det mange som allerede har takket nei til tiltaket om ettervern gjennom barnevernet. Ettervern er et tilbud som kan bistå ungdommen med støtte i overgangen til voksenlivet. Ungdommene blir overlatt til et nytt system med nye krav og mange nye relasjonelle brudd. Denne bacheloroppgaven viser at det burde vært større fokus på sosial støtte. Den viser også at barnevernet eventuelt burde begynne å sette inn konkrete tiltak for å styrke nettverket og den sosiale støtten til ungdommer som har vokst opp under barnevernets omsorg. Dette for å øke ungdommene sine muligheter for en god overgang til voksenlivet.
dc.description.abstractAbstract The purpose of this paper is to investigate how youths who have grown up in child welfare experience the transition to adulthood. The focal point will be on the importance of aftercare and the potential to receive social support in this transition. The thesis sentence of this paper is: What kind of social support can facilitate the transition to adulthood for youths between 18 and 23 years old who have grown up with child welfare services. In this paper, literature research has been used as a method. The results are discussed by including laws, previous research and theories which is considered crucial to highlight the problem. The results show that there is a great need for social support in the transition to adulthood. Practical-, informative- and emotional support are three types of social support, in which there is a lack of emotional support in the transition. The fine line between dependence and independence is a challenge for youths in this situation. That might be because they feel like they cannot choose both. The youth experiences that they do not have a space to try and fail, nor a space to figure out of what kind of social support they need. When they do figure out what kind of social support they need, many have already turned down the offer of aftercare form child welfare services. This offer could be their chance of good social support in the transition. The youths are left to a new system with new demands, where there could be a lot of breach of relations. This bachelor shows that the child welfare services should take action and strengthen the youths’ network and give the youths the social support they need. This to give the youths a better chance to succeed with the transition to adulthood.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleSosial støtte i overgangen til voksenlivet - behovet for ettervern
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel