Medarbeidere - mer enn arbeidskraft
Abstract
I organisasjoner som i dag opererer i markeder i kontinuerlig endring, blir utviklingsstrategienestadig viktigere. Et fokus på innovasjon har vært viktig for å møte utviklingskravet, samtidigsom nye former for innovasjon har kommet til. Medarbeiderdrevet innovasjon kan være med åmøte utfordringene som oppstår i et forretningslandskap hvor det ikke finnes én sikkerutviklingsplan. Med dette som utgangspunkt, vil denne studien se nærmere på hvordan Finn.nobruker organisasjonskulturen som en styrke i deres arbeid med medarbeiderdrevet innovasjon.Gjennom å definere hvilke komponenter organisasjonskulturen deres består av, ønsker jeg å sepå hvordan de bidrar til å fremme medarbeiderdrevet innovasjon hos Finn.no.
For å besvare studiens problemstilling har jeg benyttet meg av en kvalitativ tilnærming idatagenereringen. Underveis i forskningsprosjektet har jeg gjennomført fem intervjuer medansatte hos Finn.no. I tillegg baseres studien på en dokumentanalyse av tre artikler, etpodcastintervju med HR direktøren i Finn.no og bok som har analysert Finn.no sinorganisasjonskultur i 2019.
Oppgaven baseres på et teoretisk rammeverk som omhandler organisasjonskulturelledrivkrefter som fremmer medarbeiderdrevet innovasjon. På bakgrunn av de empiriske funn harjeg kommet frem til at Finn.no sitt arbeid med medarbeiderdrevet innovasjon påvirkes avorganisasjonskulturen, gjennom drivkreftene lederstøtte, autonomi, samarbeid og interntorganisasjonsklima. Til tross for at det er en tydelig sammenheng mellom drivkreftene,kommer det frem i studien at hver drivkraft består av komponenter som er individuelle. Dissefunnene viser at organisasjonskulturen består av alle drivkreftene, selv om ikke Finn.nonødvendigvis praktiserer hver komponent fullt ut. For businesses that operate in rapidly changing markets, does development strategies becomemore important. An innovation focus has become essential to meet the demand fordevelopment, at the same time new forms of innovation have progressed. Employee-driveninnovation can contribute to solving the challenges in the business landscape where there is nogeneral and final development strategy. Based on this situation, this thesis will examine howFinn.no utilizes its organizational culture as a strength in their work with employee-driveninnovation. By defining which components make up the organization culture I'll be able tounderstand how they contribute to promoting employee-driven innovation at Finn.no.
In order to answer the thesis question, I have utilized a qualitative approach. I have conductedfive interviews with employers at Finn.no during the research process. In addition to this, adocument analysis of three articles, one podcast interview, and a book on Finn.no'sorganization culture in 2019 has been conducted.
The thesis is based on a theoretical framework including driving forces of an organizationalculture that cultivates employee-driven innovation. Based on the empirical evidence, the thesisconcludes that Finn.no's work on employee-driven innovation is affected by the organizationculture through the driving forces leader support, autonomy, collaboration, and the internalorganizational climate. Despite an evident correlation between the driving forces, does thestudy show that each driving force is consists of individual components. The results indicatethat Finn.no's organization culture is made up of all four driving forces, even in the times whenthey're not practicing each distinct component to the fullest.