Show simple item record

dc.contributor.advisorSvendsen, Bodil
dc.contributor.advisorStrømme, Alex
dc.contributor.authorThorvaldsen, Ida
dc.date.accessioned2021-09-28T17:53:34Z
dc.date.available2021-09-28T17:53:34Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:76470827:16318634
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785172
dc.description.abstractI denne oppgaven har jeg undersøkt om bruken av utforskende arbeidsmetoder kan føre til at elever i naturfag på vg1 opplever naturfaget som autentisk. Det første (1) forskningsspørsmålet har sett på hvilke utfordringer og muligheter praktiske og utforskende arbeidsmåter kan by på. Det andre (2) forskningsspørsmålet har undersøkt hvordan utforskende arbeid påvirker elevers autonomi. Det tredje (3) forskningsspørsmålet har undersøkt hvordan praktisk og utforskende arbeid kan skape kobling mellom teori og praksis. Bakgrunnen for masterstudien baserte seg på utforskende arbeid som en fremtredende del av fagfornyelsen (LK20). Resultater fra pilotprosjektet viste at elever har vanskelig for å koble egne observasjoner til naturvitenskapelige ideer. Dette medførte en nysgjerrighet og et behov for å undersøke hvordan dette kan løses. Forskning peker på autentiske undervisningssituasjoner som en viktig del av utforskende arbeid. Sammenhengen mellom autentisk oppnåelse, utforskende arbeid og teori og empiri ble derfor undersøkt gjennom intervjuer av elever og lærere, samt en intervensjon for å sjekke lærerens og elevers erfaring med utforskende arbeid. Oppgaven er besvart i lys av relevant faglitteratur, og med Vygotskys (2001) teori om proksimal utviklingssone som en indikasjon på læring, og effektivitetsmodellen til Abrahams og Millar (2008) som teoretisk rammeverk. Resultater fra undersøkelsene viser tre implikasjoner på naturfagsundervisning på vg1 studieforberedende: 1) Den første implikasjonen kan knyttes til autentisitetsbegrepets rolle som et knutepunkt mellom teori og praksis. 2) Den andre implikasjonen trekker fram verdien av utforskende arbeid for å styrke elevers autonomi. 3) Den tredje implikasjonen inkluderer lærerens didaktiske kompetanse, og hvordan denne kan bidra til å skape muligheter i arbeid med praktisk og utforskende læringsaktiviteter.
dc.description.abstractIn this assignment I have investigated whether the use of exploratory working methods can lead to students in science at vg1 experiencing the science subject as authentic. The first (1) research question has looked at the challenges and opportunities practical and exploratory ways of working can present. The second (2) research question has examined how exploratory work affects pupils' autonomy. The third (3) research question has investigated how practical and exploratory work can create a link between theory and practice. The background for the master's program was based on exploratory work as a prominent part of “Fagfornyelsen” (LK20). Results from the pilot project showed that pupils find it difficult to link their own observations to scientific ideas. This led to a curiosity and a need to investigate how this can be solved. Research points to authentic teaching situations as an important part of exploratory work. The relationship between authentic attainment, exploratory work and theory and empirical data was therefore examined through interviews of students and teachers, as well as an intervention to check the teacher's and students' experience of exploratory work. The thesis is answered with support in relevant academic literature, and with Vygotsky's (2001) theory of proximal development zone as an indication of learning, as well as the efficiency model of Abrahams and Millar (2008) as a theoretical framework. Results from the surveys show three implications for science education on vg1 study preparation: 1) The first implication can be linked to the role of authenticity as a hub between theory and practice. 2) The second implication highlights the value of exploratory work to strengthen pupils' autonomy. 3) The third implication includes the teacher's didactic competence, and how this can help create opportunities in working with practical and exploratory learning activities.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan kan utforskende læring bidra til at elever erfarer autentisitet i naturfag?
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record