Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKnutsen, Bård
dc.contributor.advisorEmstad, Anne Berit
dc.contributor.authorStokke, Ine Bolme
dc.date.accessioned2021-09-28T17:53:27Z
dc.date.available2021-09-28T17:53:27Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:76470372:36889755
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785168
dc.description.abstractFokusområdet for denne studien er uteskole i lærerutdanningen. Studien tar for seg lærerstudenter sine erfarte opplevelser av uteskole og tanker rundt bruk av uteskole i egen lærerpraksis etter de har deltatt på autentiske uteskoleopplegg gjennom lærerutdanningen. Problemstillingen for denne studien er: «Hvordan påvirker deltakelse i autentiske uteskoleopplegg i lærerutdanningen lærerstudentenes refleksjoner rundt bruk av uteskole i egen undervisning?». Forskingslitteratur viser at uteskole bringer med seg mye positivt for elevene, spesielt når det kommer til elevenes læring og motivasjon. Likevel viser det seg at uteskole som undervisningsmetode blir lite benyttet i skolen. Det blir i litteraturen pekt på flere grunner for dette. En av grunnene er for lite erfaring med uteskole i lærerutdanningen. Denne studien bidrar til å vise betydningen av at lærerstudenter får autentiske erfaringer med uteskole i lærerutdanningen. Den belyser også hvilken betydning denne type opplevelser har for å gjøre kommende lærerne tryggere på og gi de det grunnleggende de trenger for å benytte seg av uteskole. Dette er en kvalitativ studie, og utvalget består av lærerstudenter som har gått ett-årig praktisk pedagogisk utdanning (PPU) ved lærerutdanningen og deltatt på et undervisningsopplegg om uteskole. Datamaterialet består av refleksjonsnotater som er skrevet av lærerstudentene. Studien viser at lærerstudentene ble mer motivert for å benytte seg av uteskole i egen lærerpraksis, og en grunn for dette var blant annet at de gjennom uteskoleopplegget fikk konkrete tips, ideer og eksempler på aktiviteter man kan gjennomføre i uteskole. Lærerstudentene indikerte at det å delta på uteskoleopplegget og se at det var mulig å gjennomføre uteskole, var med på å senke terskelen for å selv benytte seg av uteskole som lærere. Lærerstudentene var opptatt av den positive betydningen uteskole har for elevene, og at dette også var en grunn for at de ville ta i bruk uteskole i egen lærerpraksis. Sentrale elementer som ble trukket fram i refleksjonsnotatene var hvordan uteskole hadde betydning for det sosiale aspektet, bruk av sanser og hvordan uteskole generelt gir muligheter for bedre læring hos elevene. Lærerstudentene fikk også erfaring med noen utfordringer man kan møte på ved å gjennomføre uteskole, noe som kan være med på å gjøre de enda mer forberedt til hva som kreves av dem når de skal gjennomføre uteskole.
dc.description.abstractThe focus area for this study is outdoor education in teacher education. The study addresses teacher students' experienced of outdoor education and thoughts about the use of outdoor educaton in their own teaching practice. After they have participated in authentic outdoor education programs organised during the teacher education. The issue for this study is: "How does participation in authentic outdoor education programs in teacher education affect teacher students' reflections on the use of outdoor school in their own teaching?". Research literature shows that outdoor education brings a lot of positive things to the students, especially when it comes to learning and motivation. Nevertheless, it turns out that outdoor education as a teaching method is not much used as an educational method. Several reasons for this are pointed out in the literature. One of the reasons is the low level of experience with outdoor education in todays teacher education. This study will help to show the importance of teacher students gaining authentic experiences with outdoor school in teacher education. It shows what significance this type of experience has for making future teachers more confident and giving them the basics they need to use outdoor education. This is a qualitative study and the selection consists of teacher students who have completed a one-year practical pedagogical education (PPU) and participated in a teaching program covering outdoor education. The data material consists of reflection notes written by the teacher students. The study shows that the teacher students became more motivated to use outdoor education in their own teaching practice. One reason for this was, among other things, that through the outdoor school program they received specific tips, ideas and examples of activities that can be carried out in outdoor education. The teacher students indicated that participating in the outdoor school program and seeing that it was possible to complete outdoor education helped to motivate them for using outdoor education as teachers themselves. The teacher students highlighted the positive significance outdoor education had for the pupils, and that this was also a reason why they wanted to use outdoor education in their own teaching practice. Central elements that were highlighted in the reflection notes were how outdoor education had an impact on the social aspect, use of senses and how outdoor education in general provides opportunities for better learning among pupils. The teacher students also gained experience with some challenges that can be met during outdoor education. Knowing this up front can help to make them even more prepared for what is required of them when they shall carry out outdoor education.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBetydningen av kroppslig læring i lærerutdanningen for nyutdannede læreres bruk av uteskole
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel