Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLund, Anette
dc.contributor.advisorØstern, Tone Pernille
dc.contributor.authorBakken, Anne-Line
dc.date.accessioned2021-09-28T17:53:00Z
dc.date.available2021-09-28T17:53:00Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:76520369:32364652
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785157
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en kvalitativ studie om estetisk tilnærming til læring i grunnskolen. Hensikten med studien er å undersøke hvordan kunst & håndverk kan bidra i et tverrfaglig undervisningsopplegg med naturfag i et utforskende sanselig didaktisk design, og om estetisk tilnærming til læring kan gi elevene opplevelse at deres undring og perspektiv på verden kan være et utgangspunkt for egen kunnskapsproduksjon. Problemformuleringen er: Hvordan kan kunst & håndverk og naturfag kombineres tverrfaglig i et læringsfremmende og sanselig didaktisk design i grunnskolen? Den undersøkes gjennom to forskningsspørsmål: Hvordan kan kunstlærer/forskerstudent og naturfaglærer sammen skape et tverrfaglig undervisningsopplegg? og Hvilke opplevelser og subjektive erfaringer har elevene i møtet med det didaktiske designet? Basert i en hermeneutisk-fenomenologisk vitenskapsteoretisk posisjonering er didaktisk designforskning valgt som metodologi for å utforske mulighetene for å gjennomføre estetiske læringsprosesser i praksis. Forskningsmateriale er generert gjennom intervju, feltsamtaler, min og naturfaglærers undervisning, deltakende observasjon og videoobservasjon. Gjennom et egenskapt didaktisk orientert analyseredskap analyseres og beskrives utformingen av og samarbeidet om det didaktiske designet, og utfylles med innsikter fra intervju med lærer som er analysert med en hermeneutisk-fenomenologisk tilnærming. Elevenes opplevelser undersøkes gjennom en interpretativ fenomenologisk analyse. Analysene diskuteres i lys av fagteoretiske perspektiver om kunsten som relasjonell og dialogskapende, estetikk og læring og hvordan vekselvirkningen mellom kunstfag- og naturfagdidaktikk kan være en vekker for økologisk bevissthet og endringskompetanse hos eleven. Studiens hovedsakelige kunnskapsbidrag er innsikter om sanselig didaktisk design som holistisk og tverrfaglige tilnærming som inkluderer hele eleven og gir et mangfold av læringsfremmende tilbud. Profesjonelle læringsfellesskap og lærerens egen profesjonsutvikling viser seg å være betydningsfulle aspekter i det tverrfaglige prosjektet. Nøkkelord: estetiske læringsprosesser, sanselig didaktisk design, tverrfaglig, profesjonelle læringsfellesskap, kunstfagdidaktikk
dc.description.abstractThis master’s thesis is a qualitative study about aesthetic approach to learning in primary school. The purpose of this thesis is to examine how Arts & Crafts may contribute to an interdisciplinary teaching project combined with Science in an exploratory aesthetic pedagogical design, and if aesthetic approaches to learning might give students the experience that their wonder and world view might be the center for their own production of knowledge. My main research question is: How might Arts & Crafts and Science be interdisciplinary combined in an aesthetic pedagogical design that enhances learning in primary school? The main question is further investigated through two sub-questions: How might the art teacher/ researcher student and science teacher design an interdisciplinary teaching project together? and Which subjective experiences do the students acquire when they encounter the aesthetic pedagogical design? Based in hermeneutic phenomenology, I have chosen educational design research as methodology to explore the opportunities with aesthetic approach to learning in practice. The research material is generated through interviews, field conversations, my and the science teacher’s teaching, participatory observation and video observations. Through a self-made pedagogically oriented tool for analysis I analyze and describe the creation of and collaboration on the pedagogic design, and adding insights from the interviews with the science teacher, which are analyzed with a hermeneutic phenomenology approach. The student interviews are analyzed through Interpretative Phenomenological Analysis. The study is discussed in dialogue with the theoretical perspectives as art as relational and dialogical, aesthetics and learning, and how interaction between Art and Science might raise ecological awareness and capability for change in the students. The main knowledge contribution of the study is insights into aesthetic pedagogical design as holistic and interdisciplinary approaches that include the whole student and offer a diversity of accumulative learning possibilities. The professional learning community and the teachers own learning processes turns out to be significant aspects of the interdisciplinary project. Keywords: aesthetic approach to learning, aesthetic pedagogical design, interdisciplinary, professional learning community, arts education
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEt møte mellom kunst & håndverk og naturfag. Estetisk tilnærming i grunnskolen.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel