Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStorstad, Oddveig
dc.contributor.authorHansen, Ragnvald Kristian
dc.date.accessioned2021-09-28T17:52:51Z
dc.date.available2021-09-28T17:52:51Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:76470112:24331257
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785155
dc.description.abstractDenne oppgaven undersøker ungdomsskoleelevers demokratiforståelse i norsk skole. En forståelse som i oppgaven ses nærmere på, ved bruk av kvalitative gruppeintervjuer. Hensikten med studien er å gi dypere innsikt i elevenes erfaringer, kunnskaper, holdninger og engasjement, knyttet til demokrati. Disse fire sentrale verdiene beskrives i lys av tre områder: elevenes demokratiforståelse av begrepet demokrati, medier og skolen. Elevperspektivet har med det, hovedfokus i eget prosjekt. Et perspektiv det vil være nyttig å ha forskning på, skal en forstå dagens unge medborgere og deres demokratiopplæring. Demokratiopplæringen anses som en viktig del av skolens samfunnsmandat. Målet er å utvikle gode demokratiske borgere for generell utvikling av samfunnet. Skolen er med det, tillagt en viktig rolle for demokratiopplæring. En opplæring som på ny, har fått økt fokus. Det grunnet den nye lærerplanen Kunnskapsløftet 2020, som har vist at demokratiopplæringen skal prioriteres, også tverrfaglig i relevante fag. Med andre ord er elevenes demokratiforståelse sentral, siden elevenes forståelse videre kan vise tendenser i hvorvidt skolen følger sitt oppdrag. Problemstillingen for studien lyder derfor som følger: Hvilke ulike forståelser av demokrati har elever på 9. trinn? En problemstilling som hovedsakelig er besvart ved bruk av et teoretisk rammeverk, tilknyttet ulike forståelser av demokrati og medborgerskap. Oppgavens undersøkelse baserer seg på to semistrukturerte gruppeintervjuer med totalt seks elever i 9. trinn. De to gruppeintervjuene ble begge gjennomført tidlig i januar 2021. Et gjennomgående trekk var at begge gruppene i sin helhet virket engasjerte og interessert i temaet. Funn fra intervjuene viste videre at elevene hadde bred demokratiforståelse, en forståelse tydeliggjort gjennom både formelle kunnskaper og mer uformelle beskrivelser av demokratiet. Funn som beskriver demokrati generelt, demokrati knyttet til medier og demokrati tilknyttet skolen. Resultatene indikerer at dagens ungdomsskoleelever har bred demokratiforståelse, utvikles til digitale medborgere, og at skolen følger sitt oppdrag og mandat. Oppgavens hovedfunn viser at informantene har et vidt og nyansert bilde av demokrati preget av ulike demokratitilnærminger, både konkurranse-, deltaker- og dialogdemokratiske verdier. Tilnærminger som argumenteres for som viktige å fremme i dagens skole, for videre utvikling av unge medborgere.
dc.description.abstractAbstract This study investigates middle school student´ understanding of democracy in Norwegian schools. An understanding that is explored using qualitative group interviews. The intent of the study is to provide a deeper insight into the students´ experiences, knowledge, attitudes, and engagement, related to democracy. These four key values are described in more detail in the thesis considering three areas: The students´ understanding of democracy by the concept of democracy, media and school. The students´ perspective is the main focus in the study. A perspective that will be useful to have research on in order to understand today´s young citizens and their democracy education. Democracy education is considered to be an important part of the school´s social mandate. The aim is to develop good democratic citizens for general development of society. Regarding this, the school is assigned an important role for democracy education. A training which has gained increased focus. This is duo to the new education plan Kunnskapsløftet 2020, which has shown that democracy education should be prioritised, also interdisciplinary in relevant subjects. In other words, the students´ understanding of democracy is central since the students´ understanding can further show tendencies in whether the school follow its mission. The research question for the study is as follows: What different understandings of democracy do students´ have in the 9th grade? An issue that is mainly answered using a theoretical framework, connected with different understandings of democracy and citizenship. The thesis survey is based on two semi-structured group interviews with a total of six students in 9th grade. The two group interviews were both conducted in early January 2021. A general feature was that both groups in their entirety seemed engaged and interested in the topic. Findings from the interviews pointed out that the students had a broad understanding of democracy, an understanding made clarified through both formal knowledge and more informal descriptions of democracy. Findings describing democracy in general, democracy related to the media and democracy associated with school. The results indicate that today´s middle school students had a broad understanding of democracy, developed into digital citizens, and that the school follows its mission and mandate. The main findings of thesis show that the informants have a broad and nuanced picture of democracy characterized by various democracy approaches, both competitive, participant and dialogue democratic values. Approaches that are argued as important to promote in today´s school, for the further development of young citizens.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleElevenes demokratiforståelse
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel