Show simple item record

dc.contributor.advisorHovstad, Kari
dc.contributor.advisorVeelo, Nicole
dc.contributor.authorØrdal, Truls
dc.date.accessioned2021-09-28T17:52:47Z
dc.date.available2021-09-28T17:52:47Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:77752120:5310096
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785153
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractMålet med dette studiet er å vurdere oppgavene i to ulike læreverk i faget matematikk, som er tilpasset kompetansemål etter endt 9.trinn «utforske, beskrive og argumentere for sammenhenger mellom sidelengdene i trekanter» i LK2020 og samtidig tilrettelagt for en ambisiøs matematikkundervisning som har fokus på (1) matematikk som gir mening, (2) deltakelse og likeverdig tilgang og (3) tydelige læringsmål. Kunnskap om denne typen oppgaver og hvordan identifisere de, vil være nyttig for faglærer i seleksjon av aktiviteter som gir elevene en mening med faget. Studiet kombinerer kvalitativ og kvantitativ forskningsmetodikk ved å analysere et utvalg oppgaver fra læreverkene Faktor og Nye Mega. Oppgavene er analysert etter egenskaper som er utarbeidet fra Mattesenterets prinsipper for en ambisiøs matematikkundervisning og relevant teori knyttet til disse. Studiens resultat viser at Nye Mega har størst utvalg både i mengde og prosentandel av oppgaver tilrettelagt for ambisiøs matematikkundervisning. Likevel er mengden oppgaver i begge læreverk antatt lav og vil være et begrenset utgangspunkt for en ambisiøs matematikkundervisning. Et tilleggsalternativ for å jobbe mot en ambisiøs matematikkundervisning som anbefales, er at lærer og skole tør å legge til side læreverkene og tilhørende faste rammer og forsøker å investere tid og ressurser for å lage egne oppgaver skreddersydd elevene.
dc.description.abstractThe aim of this study is to evaluate the tasks given in two different mathematics textbooks targeting the competence goal after ninth grade «explore, describe and argue for connections between the side lengths in triangles» in LK2020 and at the same time allowing for an ambitious mathematics teaching approach that focuses on (1) meaningful mathematics, (2) participation and equal access and (3) clear learning objectives. Knowledge of these types of tasks and how to identify them will be useful for the teacher in the selection of activities that give the students a purpose of learning mathematics. The study combines qualitative and quantitative research methodology by analyzing a selection of tasks from the mathematics textbooks Faktor and Nye Mega. The assignments are analyzed according to characteristics established by the Norwegian Center for Mathematics Education’s principles for an ambitious mathematics teaching and relevant theory related to these. The results of the study show that Nye Mega has the largest selection in both quantity and percentage of tasks suitable for ambitious mathematics teaching. Nevertheless, the number of tasks in both textbooks is assumed to be low and hence a limited starting point for an ambitious mathematics teaching. A recommended complementary alternative towards an ambitious mathematics teaching approach is one where the teacher and school dare to set aside the teaching materials and their fixed frameworks, in favor of investing time and resources to try and create their own assignments tailored to the students.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleOppgaver for en ambisiøs matematikkundervisning
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record