Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLykknes, Annette
dc.contributor.authorHøivik, Synne Mogstad
dc.date.accessioned2021-09-28T17:52:46Z
dc.date.available2021-09-28T17:52:46Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:76469733:15987014
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785151
dc.description.abstractDenne masteroppgaven ser nærmere på hvordan temaet bærekraftig utvikling (BU) undervises i naturfag ved fire norske ungdomsskoler og hvilke elementer naturfaglærerne vektlegger som sentrale og avgjørende faktorer for å lykkes med intensjonene til en utdanning for bærekraftig utvikling (UBU). Studien har også som hensikt å undersøke hvilken forståelse naturfaglærerne har av begrepene BU og UBU, og om lærernes forståelse kan ha betydning for deres undervisningspraksis i UBU. Studien baserer seg på dybdeintervjuer med syv naturfaglærere fordelt på fire skoler i Midt-Norge. Resultatene i studien viser at naturfaglærerne vektlegger miljøspørsmål ved BU og at deres naturfagundervisning om BU i all hovedsak handler om å formidle natur- og miljøperspektivet ved BU. Videre viser resultatene at en tverrfaglig tilnærming til undervisning om BU skjer i liten grad ved skolene. Lærerne i studien er også opptatt av holdningsskapende arbeid for å lykkes med intensjonene ved UBU og mener at BU må være en overordnet verdi som gjennomsyrer hele skolevirksomhetens praksis. Flere av lærerne i studien vektlegger at elevene skal få trene på konkrete handlinger for BU, gjennom samarbeid med lokalt næringsliv eller gjennom elevmedvirkning i hvordan skolen kan drives mer bærekraftig. Studien viser at implementeringen av UBU i skolene er variert og at flere av lærerne i studien etterspør kompetanseheving som etterutdanning og å styrke lærerutdanningenes fokus på UBU.
dc.description.abstractThis master thesis takes a closer look at how the topic Sustainable Development (SD) is taught in science classes in four lower secondary schools in Norway, and which elements the science teachers find to be especially important to succeed with the intentions of an Education for Sustainable Development (ESD). The study also aims to examine science teachers’ understanding of the topics SD and ESD and how this understanding might impact their teaching practices in ESD. The study is based on in-depth interviews with seven science teachers at four schools located in the middle of Norway. The results of the study show that the science teachers emphasize environmental issues in SD and the teacher’s science classes are focused on communicating nature- and environmental perspectives of SD to the students. Furthermore, the results show that the schools in the study are not using an interdisciplinary teaching method on SD at a high extent. The teachers in the study are also particularly interested in working on developing the attitudes of students towards SD and find this to be a key factor for success with the intentions of ESD. The teachers also mean that SD should be an overriding value in the schools. Several teachers in the study emphasize that students must practice on real life actions for SD, through collaboration with local businesses or through student participation on how to make the school more sustainable. The study shows that the implementation of ESD in the participating schools is varied. Several of the teachers in the study request additional education for teachers on how to teach in ESD and to strengthen the focus on ESD in teacher education.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title"Det handler jo om fremtiden for oss alle" - En undersøkelse av syv læreres tanker og erfaringer med utdanning for bærekraftig utvikling
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel