Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorHoel, Vidar
dc.contributor.author
dc.contributor.authorVeileder: Lise KVANDE
dc.date.accessioned2021-09-28T17:52:01Z
dc.date.available2021-09-28T17:52:01Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:76470112:50564050
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785134
dc.description.abstractSammendrag Denne masteroppgaven har til hensikt å kartlegge hvordan ulike lærere underviser om identitet i samfunnsfag, og hvilke refleksjoner de har rundt undervisningen som gjennomføres i temaet. Oppgaven bygger på et empirisk materiale, som har blitt samlet inn ved bruk av kvalitative forskningsintervju. Empirigrunnlaget tar utgangspunkt i fem lærere ved fire forskjellige ungdomsskoler i Møre og Romsdal. Problemstillingen min handlet i stor grad om å finne ut hvordan undervisningen om identitet foregår i samfunnsfaget, i utgangspunktet fra et lærerperspektiv. Forskningsspørsmålene som ble benyttet for å belyse dette var som følger; 1) Hvordan underviser lærerne om identitet, og hvilke refleksjoner gjør de rundt egne valg i undervisningen, 2) i hvilken grad og hvordan kommer identitet til uttrykk i undervisningen i samfunnskunnskap, historie og geografi, og 3) I hvilken grad identitet tas opp eksplisitt eller implisitt i undervisningen. Analysen av det empiriske datamaterialet viste at lærerne hadde en mer enn tilstrekkelig god forståelse av identitet, noe de også belyste i ulike didaktiske eksempler. Analysen av mitt empiriske datamateriale viste at lærerne hadde mange ulike tilnærminger til undervisning om identitet i samfunnsfaget, men at svært mange benyttet seg av undervisningsaktiviteter som skulle få elevene til å reflektere rundt egen identitet. I en rekke av temaene der lærerne koblet identitet opp mot historie, så man indikasjoner på at historiske innfallsvinkler kunne egne seg godt til å belyse forhold rundt egen- og andres identitet. Mange gjennomførte også aktiviteter både i og utenfor samfunnsfaget, som bidro til å styrke klassemiljøet. Undervisningen om identitet foregikk i stor grad implisitt, og ble svært vektlagt i historiedelen av samfunnsfaget. Alle lærerne var samstemte om at identitet som eget undervisningstema nesten utelukkende ble gjort i samfunnskunnskap.
dc.description.abstractAbstract The purpose of this master's thesis is to map how different teachers teach about identity in social studies, and how they reflect upon the choices they have done whilst teaching about identity. The empirical data is based on interviews with five teachers, who teaches social sciences at for different middle schools in Møre og Romsdal. My purpose with this study was to learn more about how teaching about identity takes place in the social sciences, basicially from a teacher point of view. The research questions used to shed light on this were as follows; 1) How do teachers teach about identity, and what reflections do they make regarding the choices they’ve made, 2) To what extent and how is identity expressed in the teaching of social studies, history and geography, and 3) To what extent is identity as a concept being addressed explicitly or implicit during teaching. The analysis of the empirical data showed that the teachers had a more than sufficiently good understanding of identity, which they also illustrated in various didactic examples. The analysis of my empirical data showed that the teachers had many different approaches to teaching about identity in the social sciences. However, many of the teachers used teaching activities to make the students reflect upon their own identities. In a great number of the themes where the teachers connected identity to history, there were indications that historical approaches could be well suited to emphasize conditions around one's own and others' identities. Many also carried out activities both in and outside the social sciences, which helped to strengthen the classroom environment. A good classroom environment has proven to be a supporting factor in the individual's identity development. The teaching of identity was mostly done implicitly, and the implicit teaching was mostly carried out in history. However, all the teachers agreed upon the fact that teaching about identity as an own subject (explicitly), almost without exceptions took place in the social studies.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKvalitativ undersøkelse av læreres undervisning om identitet i samfunnsfag
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel