Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSolstad, Trygve
dc.contributor.authorEllefsen, Inge Vang
dc.date.accessioned2021-09-28T17:51:30Z
dc.date.available2021-09-28T17:51:30Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:76471160:24226125
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785121
dc.description.abstractDenne studien sammenligner tallforståelseskompetanse hos elever på 1. trinn med følgende forskningsspørsmål: Hvilke forskjeller i tallforståelseskompetanse finner man dersom elever på 1. trinn løser identiske matematikkoppgaver på data og på papir? Dette forskningsspørsmålet vil gi noen svar på om det vil spille noen rolle om hvilken metode som brukes for å måle tallforståelse, som er svært relevant i dag da kartleggingsprøver i regning på 1. og 3. trinn vil gå fra å gjøres på papir til digitalt om kort tid. For å søke noen svar på forskningsspørsmålet har til sammen 45 elever på 1. trinn løst to identiske oppgavesett hvor det ene blir gjennomført på data med chromebook og det andre blir gjennomført på papir. For å analysere resultatene fra disse oppgavesettene er det blitt gjort en variansanalyse (repeated measures ANOVA) gjennom statistikkprogrammet SPSS (Statistical Package for the Social Sciences). Grunnlaget for måling av tallforståelse i denne studien er basert på det teoretiske rammeverket FONS (foundational number sense), et rammeverk som via åtte ulike komponenter til sammen skal kunne måle tallforståelsen hos barn. Resultatene fra studien viser at det ikke er vesentlige forskjeller i målt tallforståelse hos elevene; de scorer ganske likt uavhengig om oppgavene ble løst på papir eller på chromebook. Studien gir likevel noen indikasjoner og observasjoner på at oppgavesettet på data i visse sammenhenger kan være å foretrekke som testverktøy, men som har mer med fokus på oppgaveløsning og miljøet rundt testsituasjonen å gjøre enn selve tallforståelsen. Dette kan man imidlertid ikke sette to streker under svaret på uten videre fordi det handler om tilgang, og erfaring med, chromebooks hos elevene. Det kan også se ut som det generelt var større motivasjon hos elevene til å gjennomføre oppgavesettet på data kontra oppgavesettet på papir. Resultatene viser også at det er forskjell på første og siste gjennomførelse uansett hvilken rekkefølge elevene løste oppgavesettene i. Scoren ble høyere andre gang oppgavene ble løst. Jeg diskuterer også validiteten til oppgavesettet på papir og motivasjonen til å gjennomføre oppgavesettene gjennom kvalitative observasjoner underveis i datainnsamlingen. Disse diskusjonene resulterer i at det er større trusler til validiteten opp mot oppgavesettet på papir kontra på data, og at det generelt var større motivasjon til å gjennomføre oppgavesettet på data kontra på papir.
dc.description.abstractThis study compares number sense competence in 1st grade students with the following research questions: What differences in number sense competence are found if students in 1st grade solve identical mathematics problems on computer and on paper? This research question will provide some answers as to whether it will matter what method is used to measure number sense, which is very relevant today as map tests in mathematics in the 1st and 3rd grade will go from being solved on paper to digital in a short time. To seek some answers to the research question, a total of 45 students in the 1st grade have solved two identical problem sets where one is solved on a computer by using a chromebook and the other is solved on paper. To analyze the results from these sets of tasks, an analysis of variance (repeated measures ANOVA) has been performed through the statistical program SPSS (Statistical Package for the Social Sciences). The basis for measuring number sense in this study is based on the theoretical framework FONS (fundamental sense of numbers), a framework that via eight different components together will be able to measure numeracy in children. The result from the study shows that there are no significant differences in measured students' number sense; they score pretty much regardless of whether the tasks were solved on paper or on chromebook. The study nevertheless provides some indications and observations that the set of tasks on computer in certain contexts may be predictable as a test tool, but which has more to do with focusing on problem solving and the environment around the test situation than the number sense. One must still be careful about saying so because it is about access, and experience with, chromebooks to the students. It may also appear that there was generally greater motivation among the students to complete the assignment set on computer versus the assignment set on paper. The results also shows that there is a difference between the first and last completion regardless of the order in which the students solved the problem sets. The score was higher the second time the problems were solved. I also discuss the validity of the task set on paper and the motivation to complete the task sets through qualitative observations during the data collection. These discussions result in greater threats to the validity of the task set on paper versus on computer, and that there was generally greater motivation to complete the task set on computer versus on paper.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSammenligning av tallforståelseskompetanse hos elever på 1. trinn på data og papir
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel