Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGrimeland, Yvonne
dc.contributor.advisorAsklund, Jørn Ove
dc.contributor.authorLjøen, Håkon Kristian Tangen
dc.date.accessioned2021-09-28T17:50:55Z
dc.date.available2021-09-28T17:50:55Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:76471160:24231130
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785102
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI denne masteroppgaven har jeg undersøkt muligheter for utvikling av tallforståelse i lærebøker laget etter fagfornyelsen. Jeg har undersøkt to norske lærebøker for første klasse, Multi og Matemagisk. Begge disse læreverkene er nye for skoleåret og laget til den nye læreplanen, som ble innført høsten 2020. For å analysere lærebøkene har jeg brukt rammeverket til Cheng & Wang (2012). Rammeverket analyserer datamaterialet i tre dimensjoner, forbindelse til tallforståelse, forbindelse til andre matematiske tema og forbindelse til den virkelige verden. Lærebøkene mine ble delt inn i analyseenheter. Rammeverket ble deretter brukt for å kode analyseenhetene og undersøke deres forbindelse til tallforståelse, andre matematiske tema og den virkelige verden. Analysen av bøkenes forbindelse til tallforståelse avdekket at bøkene vektlegger komponentene av tallforståelse tilnærmet likt, ved unntak av estimering og telling. Begge bøkene vektlegger telling mest og inneholder lite estimering. Tilsvarende fordeling finner man også i lærerveiledningen. Begge bøkene hadde også lite forbindelse mellom tallforståelse og andre matematiske tema. Multi har mest forbindelse til måling, mens Matemagisk har mest forbindelse til mønster. Man finner derimot mer forbindelse mellom tallforståelse og den virkelige verden. Denne dimensjonen avdekket også større forskjeller mellom bøkene. Matemagisk hadde flere forbindelser til virkelige gjenstander og verktøy, mens Multi hadde flere forbindelser til samarbeid og virkelige situasjoner. Ved å kategorisere oppgavene innenfor estimering og telling fikk jeg også et større innblikk i utviklingsmulighetene til disse komponentene. Telleoppgavene kan deles inn i ti kategorier, med stor variasjon i både kontekst og faglig nivå. Det var derimot bare to ulike estimeringsoppgaver. Konklusjonen til forskningen min er at det er flere likheter og forskjeller i læreverkenes utviklingsmuligheter i tallforståelse. Både Matemagisk og Multi vektlegger komponentene i tallforståelse tilnærmet likt. De mest sentrale forskjellene mellom bøkene omhandler forbindelsen til andre matematiske tema og den virkelige verden. Slike forskjeller er hvilke representasjoner som inngår i tallforståelsesoppgaver, og at Multi har mer forbindelse til måling og Matemagisk har mest forbindelse til mønster.
dc.description.abstractIn this master's thesis, I have investigated opportunities for the development of number sense in textbooks made after the curriculum renewal. I have researched two Norwegian textbooks for first grade, Multi and Matemagisk. Both textbooks are new for this school year and made for the new curriculum, which was introduced in the autumn of 2020. To analyze the textbooks, I have used the framework of Cheng & Wang (2012). This framework analyzes the data material in three dimensions, connection to number sense, connection to other topics and connection to the real world. The textbooks were divided into analysis units. The framework was then used to code the analysis units and examine their connection to number sense, other mathematical topics and the real world. The analysis of the books' connection to number sense revealed that the books emphasize the components of number sense almost equally, apart from estimation and counting. Both books emphasize counting more than the other components and contain little estimation. A similar distribution can also be found in the teacher's guide. Both books also had little connection between number sense and other mathematical topics. Multi has the most connection to measurement, while Matemagisk has the most connection to pattern. There is more connection between number sense and the real world. This dimension also revealed major differences between the books. Matemagisk had more connections to real objects and tools, while Multi had more connections to collaboration and real situations. By categorizing the tasks within estimation and counting, I also gained a greater insight into the development possibilities of these components. The counting tasks can be divided into ten categories. There was also a great variation in both context and the level of difficulty. However, there were only two different estimation tasks. The conclusion of my research is that there are both similarities and differences in the learning opportunities in the development of number sense. Both Matemagisk and Multi emphasize the components of number sense almost equally. The most central differences between the books deal with the connection to other mathematical topics and the real world. Such differences are related to the representations included in number sense tasks, and that Multi has more connection to measurement and Matemagisk has most connection to patterns.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMuligheter for utvikling av tallforståelse
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel