Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLyngstad, Anne Berit
dc.contributor.authorSveinhaug, Mats
dc.date.accessioned2021-09-28T17:50:13Z
dc.date.available2021-09-28T17:50:13Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:76471345:14670354
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785083
dc.description.abstractHensikten med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan den litterære barnemigrantens erfaringer og livsbetingelser fremstilles. Jeg tar utgangspunkt i den grafiske romanen Zenobia – på flukt fra krigen med fokus på bokens protagonist, den syriske jenta Amina, og andre virkemidler som fremstiller krigs- og fluktmotivet. Innledningsvis presenterer jeg hva litteraturen kan gjøre for og med oss mennesker og presenterer deretter problemstillingen for min undersøkelse: «Hvordan fremstilles en barnemigrants erfaringer og livsbetingelser på flukt i den grafiske romanen Zenobia – på flukt fra krigen?». I det videre gjør jeg rede for migrasjonslitteratur og diskuterer denne i et samtidsperspektiv før jeg beveger meg over til skjønnlitteraturens rolle i skolen. Jeg bygger min undersøkelse ut fra et postkolonialt perspektiv, og bruker nærlesning som metode, inspirert av den filosofiske hermeneutikken. Begrepsapparatet mitt er hentet fra både tegneserieteori og bildebokteori, med spesielt fokus på narrative perspektiv, setting i fiksjonsunivers og karakterskaping i fiksjon. Begrepsapparatet brukes aktivt for å analysere utvalgte sider og oppslag for å kunne undersøke hvordan protagonisten, Amina, fremstilles. I analysen argumenterer jeg for at Amina kan sees på som et resignert barn på flukt. Hun tillegges karakteristikker fra den tidligere syriske dronningen Zenobia. I den grafiske romanen er det derimot en ambivalens mellom de karakteristikkene hun tillegges og hvordan hun fremstår. Mangelen på bevegelse i illustrasjonene er iøynefallende, og hennes skjebne kan tolkes i retning av hennes drukning og død selv om vi ikke kan si dette helt sikkert. Settingen i den grafiske romanen er hovedsakelig vist gjennom illustrasjonene, og viser krigs- og fluktmotivet mer eksplisitt enn hva verbalteksten forteller. Avslutningsvis oppsummerer jeg, og viser på hvilke måter Zenobia – på flukt fra krigen kan bidra til å åpne dører mot verden, gi innsikt og forståelse for en barnemigrants erfaringer og livsbetingelser i norskfagets litteraturundervisning, noe som kan danne elevene på sikt.
dc.description.abstractThe purpose of this master thesis is to investigate how the literary child migrant´s experiences and vital necessities are pictured. My point of departure is the graphic novel Zenobia – på flukt fra krigen (Zenobia – on escape from war) with attention on the book´s protagonist, the Syrian refugee Amina, and other instruments that pictures the war and refugee motive. Introductorily, I introduce what literature can do for and with us humans and pose a problem for my thesis: “How is a child migrant´s experiences and vital necessities pictured on escape in the graphic novel Zenobia – på flukt fra krigen?”. Furthermore, I give an account for migration literature and discuss this kind of literature in a contemporary perspective before I bring fiction´s role in school forward. My examination is based on a postcolonial perspective, and I use close reading as my method inspired by the philosophical hermeneutics. My system of concepts is retrieved from comic theory and picture book theory, with a special attention on narrative perspective, setting in the fiction universe and characterization in fiction. The system of concepts is actively used to analyze selected pages and to examine how the protagonist, Amina, is pictured. In the analysis, I argument for how we can see Amina as a resigned child. Amina is gifted the attributes from the ancient Syrian queen Zenobia. However, we can find an ambivalence in the graphic novel between the attributes she is gifted and how she appears. The lack of movement in the illustrations is striking, and her faith can be interpreted towards her drowning and death. But we cannot say this for certain. The graphic novels setting is mainly shown through the illustrations and shows the war and escape motive more than the text tells. Finally, I summarize and show in which ways Zenobia – on escape from war can contribute to open doors towards the world, give insight and proper understanding of a child migrant´s experiences and vital necessities through literature in the Norwegian subject, something that can shape the pupils in the long term.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDen litterære barnemigrantens erfaringer. En nærlesning av den grafiske romanen Zenobia - på flukt fra krigen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel