Show simple item record

dc.contributor.advisorRenate Banschbach Eggen
dc.contributor.authorMundal, Iben
dc.date.accessioned2021-09-28T17:49:33Z
dc.date.available2021-09-28T17:49:33Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:81048048:17416354
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785051
dc.description.abstractI denne oppgaven har jeg valgt å fokusere på et dilemma innen religionsdidaktikken som handler om læreres tolking av kravet om objektiv undervisning i KRLE-faget. Oppgaven har til hensikt å presentere og drøfte to KRLE-læreres erfaringer og tanker knyttet til objektivitetskravet i faget. I teoridelen vil jeg presentere aktuell teori om det fagdidaktiske perspektivet i KRLE, objektivitetsbegrepet, respekt og mangfold som både begrep men også knyttet opp mot læreplanen, samt lærerrollen som betydningsfull faktor i undervisningen. For å svare på problemstillingen min har jeg valgt to metoder som skal hjelpe meg i arbeidsprosessen. Sammen med kvalitative intervjuer har jeg brukt Aksel Tjoras (2021) analysemetode (SDI) til analyse av materialet, og funnene fra disse belyses ut fra teoretiske perspektiver fra et utvalg av fagbøker og artikler som er relevante for tema. Funnene i materialet viser at kravet om objektiv undervisning kan være utfordrende krav å oppfylle i KRLE-undervisningen. De utfordringene som blir trukket frem går hovedsakelig ut på at lærerne både bevisst og ubevisst tar med egne erfaringer og holdninger inn i klasserommet, og at dette kan skape utfordringer knyttet til objektivitetskravet. Resultatene peker derfor på betydningen av at KRLE-lærere har kunnskaper om hvordan de som rollemodeller for elevene sine kan tilrettelegge for en objektiv undervisning, og at de er bevisst på deres ansvar som formidlere av bestemte verdier i opplæringen i faget.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan forstår lærere kravet om objektivitet i KRLE-faget, og hvilke tiltak gjør de for å etterstrebe dette kravet i undervisningen?
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record