Show simple item record

dc.contributor.advisorJørgensen, Camilla Stabel
dc.contributor.authorLjøkjell, Ingeborg
dc.date.accessioned2021-09-28T17:48:51Z
dc.date.available2021-09-28T17:48:51Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:81048048:34507908
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785000
dc.description.abstractDenne FoU-oppgaven tar utgangspunkt i kritikken RLE01-03 fikk for mangelen på historiske perspektiver. Halldis Breidlid og Tarald Rasmussen var blant skeptikerne som la grunnlaget for debatt omkring spørsmålet. Formålet med studien er å undersøke hvorvidt det er en reell endring i hvordan historiske perspektiver blir presentert i ny læreplan, og hvilke didaktiske konsekvenser som følger av endringen for undervisning i kristendom. I tillegg vil det bli gitt et tilbakeblikk på kristendommens stilling i skolen og læreplaner som har ledet til fagfornyelsen. Datamaterialet består av kristendomsmål etter 10. trinn fra RLE1-02 og RLE01-03, og er analysert ved hjelp av et analyseredskap forankret i teori om dokument- og innholdsanalyse. Funnene i studien viser at historiske perspektiver er nedprioritert i ny læreplan, men gjennom planens åpne kompetansemål kan læreren inkludere historiske perspektiver i arbeid med de fleste kristendomsmål etter 10. trinn.
dc.description.abstractThis FoU-paper is based on the criticism RLE01-03 received for the lack of historical perspectives. Halldis Breidlid and Tarald Rasmussen were among the skeptics who laid the foundation for debate on the issue. The purpose of the study is to investigate whether there is a real change in how historical perspectives are presented in the new curriculum, and what didactic consequences follow from the change for teaching Christianity. In addition, a review will be given of Christianity's position in schools and curricula that have led to subject renewal. The data material consists of Christian learning objectives according to the 10th step from RLE1-02 and RLE01-03, and is analyzed using an analysis tool rooted in the theory of document and content analysis. The findings of the study show that the role of historical perspectives have been reduced in the new curriculum. Through the plan's open learning objectives, the teacher can include historical perspectives in work with most Christian goals after the 10th grade.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEn historisk endring av læreplanen i KRLE?
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record