Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOverrein, Per
dc.contributor.authorMalme, Silje Andberg
dc.date.accessioned2021-09-28T17:48:41Z
dc.date.available2021-09-28T17:48:41Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:80922429:33516182
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784989
dc.description.abstractDenne FoU-oppgaven er en kvalitativ innholdsanalyse av norske lærebøker i samfunnsfag. Problemstillingen er: Hvilken forståelse gir norske lærebøker i samfunnsfag om folkerett og krigene i Midtøsten og Libya? Lærebøkene som er analysert er skrevet for elever på 10. trinn. De er utgitt i perioden 2008- 2016 og er fra forskjellige forlag. Oppgaven er delt inn i fire analytiske kategorier. Disse kategoriene undersøker hvilke begreper lærebøkene bruker når de omtaler de ulike krigene, hvilken folkerettslige begrep de bruker, om de konkluderer med brudd på folkeretten, og om de nevner norsk deltakelse. Oppgaven konkluderer med at norske lærebøker i samfunnsfag gir en forståelse av at FN og Sikkerhetsrådet er sentralt i folkeretten. Alle lærebøkene omtaler krigene, men ingen bruker begrepet folkerett eksplisitt. Beskrivelsen av de ulike krigene inneholder flere sentrale begreper, men omtalen av norsk deltakelse er snever.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLærebokanalyse om folkerett og krigene i Midtøsten og Libya
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel