Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStorstad, Oddveig
dc.contributor.authorEvensen, Anne
dc.date.accessioned2021-09-28T17:48:25Z
dc.date.available2021-09-28T17:48:25Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:80922429:15540217
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784968
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractTemaet i denne oppgaven er ungdomsskoleelevers grad av systemtillit, og hva som kan være med på å påvirke den. Problemstillingen lyder som følger: “Påvirkes elevenes tillit til samfunnsinstitusjoner av hvor god demokratiforståelse de har, og om de er interessert i politikk og snakker om dette hjemme?” Teorien benyttet i denne oppgaven er teori om tillit, og hva man legger i teoribegrepet. Oppgaven er bygget på data samlet inn av The International Civic and Citizenship Study (ICCS). Denne undersøkelsen kartlegger blant annet norske 9. klassingers forståelse av demokrati og hvordan de forberedes til å bli en aktiv medborger (Huang et al., 2017). Noe av den tidligere forskningen som er basert på ICCS-undersøkelsen er tatt med i oppgaven som en del av teorigrunnlaget. Jeg har i denne oppgaven foretatt både univariat og bivariat analyse av relevant data, ved bruk av kvantitativ metode. De mest sentrale funnene i oppgaven er at demokratiforståelse og interesse for politikk er med på å påvirke ungdomsskoleelevenes systemtillit. Funnene mine viser at det er disse variablene som i betydelig grad påvirker systemtillit hos elevene, både gjennom å svekke og styrke den. Det å snakke om politikk hjemme har imidlertid liten påvirkning på elevenes tillit til samfunnsinstitusjoner.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHva påvirker ungdomsskoleelevers systemtillit?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel