Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStorstad, Oddveig
dc.contributor.authorStenberg, Frida
dc.date.accessioned2021-09-28T17:48:13Z
dc.date.available2021-09-28T17:48:13Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:80922429:39257949
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784955
dc.description.abstractKunnskapsrike studenter er et mål for undertrykkende regimer. Grunnen til at de blir sett på som ett trussel fra disse regimene er da de ofte har kunnskap angående demokrati og ulike rettigheter, der de kan foreta demonstrasjoner for nettopp å fremme dette. Det er derfor viktig at demokrati og medborgerskap får er viktig rolle i undervisningen, da utdanning kan være med på å vedlikeholde demokratiet eller fremme det. I Norge har demokrati og medborgerskap kommet inn som et tverrfaglige tema i den nye læreplanen. Ut i fra bevisstheten rundt dette har jeg sammenlignet kunnskapen og forståelsen rundt demokrati hos elever i ulike land og sammenlignet disse med landenes demokratiindeks. Kunnskapen og forståelsen elevene har til demokratiet har allerede blitt undersøkt gjennom ICCS, og det er denne dataen jeg presenterte i oppgaven. Demokratiindeksen har jeg også anvendt fra allerede gitte data fra FN. Dataen til begge undersøkelsene tok jeg deretter å satte opp mot hverandre, sammenlignet og sett om de samsvarer, som også er en del av min problemstilling. Jeg har også testet signifikansen mellom disse variablene gjennom en korrelasjonsanalyse. Hovedfunnene i oppgaven var at variablene i korrelasjonsanalysen ikke var signifikante, da den hadde et svar på 0,341 som er moderat. Dette indikerer at samsvaret i elevers kunnskap og i hvilken grad landet er under et demokrati er liten.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleElevers demokratiforståelse og FNs demokratiindeks
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel