Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSkjæveland, Yngve
dc.contributor.authorLeiknes, Lars Bakken
dc.date.accessioned2021-09-28T17:48:10Z
dc.date.available2021-09-28T17:48:10Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:80922429:50946867
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784952
dc.description.abstractSammendrag I denne oppgaven blir det undersøkt hvordan to lærebøker legger opp til undervisning i personlig økonomi. Det blir først gjort en analyse av hvordan læreplanen legger opp til undervisning i personlig økonomi for å så analysere hvordan lærebøkene Arena 9 og Samfunnsfag 8 løser det. Personlig økonomi deles opp i seks ulike faktorer. De er sparing, lån, forbruk, budsjettering, å bruke penger smart og å respektere penger. Deretter drøftes likhetene og forskjellene i bøkene i lys av relevant teori. Her finner jeg at bøkenes ulike tilnærmingsmåter til personlig økonomi gjør at det er noen forskjeller, men at mye også gjøres veldig likt. Arena 9 knytter personlig økonomi i stor grad til bærekraft. Samfunnsfag 8 også gjør dette, men dens egenart er mer knyttet til økonomisk teori. Jeg viser også til teori som viser at nordmenn opplever at de lærer lite om personlig økonomi i skolen og at bøkene vil trolig ikke bedre det på noen punkter.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan legger fagfornyelsen og læreverkene opp til undervisning i personlig økonomi på ungdomsskolen?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel