Jenter og gutters opplevelser med kjønnsforskjeller i skolen.
Bachelor thesis
Date
2021Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3816]
Abstract
Kjønnsforskjeller i skolen er et fenomen som har fått stor oppmerksomhet i det offentlige rom. I denne oppgaven skal jeg se nærmere på hvilken måte jenter og gutter opplever å bli behandlet i skolen. Jeg er blant annet interessert i om gutter og jenter opplever forskjeller på måten de blir behandlet på av læreren, eller om det er noen fag eller arbeidsmetoder som forskjellsbehandler kjønnene. For å svare på problemstillingen har jeg valgt en empirisk inngang med en kvalitativ spørreundersøkelse. Oppgavens struktur er som følgende. Innledningsvis gis en kontekstualisering av hva kjønnsforskjeller er, før jeg deretter redegjør for kjønnsforskjeller i et historisk perspektiv og hvordan fenomenet gjør seg gjeldende i dagens skole. Deretter presenterer jeg ulike teorier til hvorfor det har oppstått kjønnsforskjeller i utdanningssammenheng, før jeg redegjør for hvordan kjønnsforskjeller kan ses i lys av en interseksjonell tilnærming. I kapittel 2 går jeg nærmere inn på metoden som ble benyttet, før jeg i påfølgende kapittel presenterer resultatene fra undersøkelsen som ble gjort. I kapittel 4 drøftes funnene fra spørreundersøkelsen i lys av relevant teori, hvor spesielt relasjon mellom lærer og elev blir trekt frem. Målet med oppgaven er å få større innsikt i hvordan jenter og gutter opplever kjønnsforskjellene i skolen. Det er altså informantene sine subjektive tanker, meninger og opplevelser knyttet til hvordan de opplever å bli behandlet i skolen jeg er interessert i.