Resonnering og bevis på barnetrinnet En kvalitativ studie av brøkoppgaver i lærebøker på 5. trinn
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2784921Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3409]
Sammendrag
Sammendrag
Denne studien har undersøkt brøkoppgaver i lærebøker, som bygger på den nye læreplanen LK20. Hensikten med studien er å få innsikt i hvilke muligheter for arbeid med resonnering og bevis det legges til rette for i lærebøkene. I den nye læreplanen handler seks av ti kompetansemål på femte trinn om brøk. Forskningsspørsmålet jeg stiller i denne studien er: Hvilke muligheter for arbeid med resonnering og bevis er å finne blant oppgaver innen temaet brøk i fire ulike lærebøker for 5. trinn?
Dette er en kvalitativ studie hvor brøkoppgavene i fire lærebøker er blitt undersøkt. Datamaterialet har blitt undersøkt ved bruk av innholdsanalyse. Studiens rammeverk baserer seg på rammeverkene til A. Stylianides (2016) og G. Stylianides (2009). Studiens rammeverk støtter seg til A. Stylianides` (2007b) definisjon av bevis i skolen.
Studien viser hvordan rammeverkene, med noen modifikasjoner, kan identifisere hvilke muligheter for resonnering og bevis i ligger i oppgaver i lærebøker. Resultatene fra studien viser at det er få brøkoppgaver i lærebøkene, som gir muligheter for arbeid med resonnering og bevis. Samtidig så viser studien at blant de få oppgavene som har de kvalitetene, er det gode muligheter for å arbeide med resonnering og bevis.
Nøkkelord: resonnering og bevis, argumentasjon, lærebøker og læreplan