Kjønn i samfunnskunnskap
Master thesis
Date
2020Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3818]
Abstract
Denne masteroppgaven har som hensikt å rette søkelyset mot hvordan lærebøker påungdomsskolen fremstiller kjønn i samfunnskunnskap. Gjennom en kvalitativinnholdsanalyse har syv ulike lærebøker blitt analysert med utgangspunkt iproblemstillingen Hvordan fremstilles kjønn i lærebøker i samfunnskunnskap?Læreverkene som ble analysert var Matriks, Underveis 8-10 og Nye Makt og Menneske.Gjennom analysen ønsket jeg å få en innsikt i hvordan lærebøkene fremstilte enforståelse av kjønn, men også i hvilke sammenhenger kjønn ble snakket om og i hvilkengrad det ble belyst.Funnene viser at læreverkene har i hovedsak en biologisk forståelse av kjønn, hvormennesker faller inn i kategoriene mann eller kvinne. Videre viste funnene at det var enskjevhet i kjønnsrepresentasjonen mellom menn og kvinner, hvor menn blir vist til flereganger enn kvinner. Basert på de tre læreverkene kom det også til syne at kvinner somkollektiv enhet blir synliggjort gjennom temaer som kultur, religion og seksualitet mensmenn som kollektiv enhet blir presentert i temaene kriminalitet og seksuelle overgrep.Avslutningsvis blir det diskutert om kvinnen blir fremstilt som den Andre, da med fokuspå den undertrykte innvandrerkvinnen. Gjennomgående i masteroppgaven har det blittvist at kjønn kommer til uttrykk på ulike måter, men at tematikken kjønn ikke blir direktebelyst The purpose of this master’s thesis is to highlight how social science textbooks insecondary schools represent gender. Through a qualitative content analysis of sevendifferent textbooks have been analysed based on the reaseach quastion How is genderrepresented in social science textbooks? The textbooks that were analyzed were Matriks,Underveis 8-10 and Nye Makt og Menneske. Through this content analysis, I wanted togain insight into how the textbooks presented an understanding of gender, in whatcontexts gender was discussed, and to what extent the concept of gender wasexpounded on.The findings of this analysis show that textbooks have a largely biological understandingof gender, where people fall into the categories of either male or female. Furthermore,the findings show that there is bias in the gender representation between men andwomen, where men are depicted more times than women. From analysis of the threetextbooks, it also emerged that women as a collective entity are made visible throughsubjects such as culture, religion, and sexuality; while men as a collective entity aredepicted in such subject areas as crime and sexual abuse. Finally, this thesis discusseswhether the women are portrayed as the Other, focusing on the trope of oppressedimmigrant women. Throughout the master's thesis it has been shown that gender isexpressed in different ways in social science textbooks, but that the concept of genderitself is not directly expounded on.