Show simple item record

dc.contributor.advisorSolhaug, Trond
dc.contributor.advisorVesterdal, Knut
dc.contributor.authorHaarberg, Siv Weberg
dc.date.accessioned2021-09-28T17:44:57Z
dc.date.available2021-09-28T17:44:57Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:55575926:5845421
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784844
dc.description.abstractTema for dette masterprosjektet er identitetsdannelse i spenningsfeltet mellom kulturer. Studien har sett på hvordan ungdom som er oppvokst i Norge med foreldre med annen etnisk bakgrunn forstår egen identitet. Ungdommene kan sies å befinne seg i et «kulturelt spenningsfelt» da de både er medlem av to kulturelle grupper, samtidig som ingen av dem, plassert en plass mellom kulturer som interkulturelle individer. Studien har sett på problemstillingen: Hvordan forstår interkulturelle elever i den videregående skolen sin egen identitet? Dette spørsmålet ble undersøkt gjennom kvalitative dybdeintervju med syv interkulturelle elever fra ulike videregående skoler i Trondheim. Studien belyser hvordan barn av innvandrere forstår egen identitet etter en oppvekst i Norge. Informantene befinner seg «mellom kulturelle grenser» og skal i et usikkert felt prøve å navigere frem et selv og en trygg identitet. Studien tok utgangspunkt i selvbestemmelsesteori og bikulturell identitetsintegrering som teoretiske rammeverk. Selvbestemmelsesteori anser tilfredstillelsen av grunnleggende psykologiske behov for autonomi, kompetanse og tilhørighet for å kartlegge hvor godt en holdning, atferd eller tanke er internalisert i ens selv. Noen ting gjør vi fordi det er forventet av oss, andre ting gjør vi fordi det er i tråd med «vårt sanne selv». Bikulturell identitetsintegrering ser på ulike strategier for å håndtere en bikulturell situasjon, altså når man står imellom kulturer. Her kan man velge i ulik grad å blande eller veksle mellom identiteter i sin atferd, noe som henger sammen med erfart kulturavstand eller kulturell harmoni. Studien viste at informantene opplevde sin bikulturalitet på ulike vis. På bakgrunn av ulik grad av tilfredstillelse av behovene erfarte de ulik grad av identifisering med sine to kulturer. Selv om de alle var oppvokst i Norge, betød ikke det dermed at de ville favorisere den norske kulturen. De fleste fikk til å blande sine identiteter. Dette utgjorde en ulik tyngde av norske og etniske trekk i deres bikulturalitet, noe som igjen ga sju unike identitetsforståelser.
dc.description.abstractThe topic of this thesis is the formation of identity when growing up “between cultures”. One might be considered existing between cultures when raised in Norway with parents from a different part of the world. These people are defined “intercultural” as they are placed between cultures, in a “field of tension” as member of separate groups and member of neither groups at the same time. The research question goes as follows: How does intercultural youth understand their own identity? The project deals with this question in the basis of qualitative interviews with seven intercultural students from different high schools in Trondheim. The thesis is meant to show how children of immigrants understand their own identity when combined in a Norwegian upbringing. The informants are placed in a so-called field of tension between different cultures where they are expected to find themselves. The analysis will consider Self-Determination Theory and Bicultural Identity Integration. Self- Determination Theory includes the psychological need for autonomy, competence and relatedness in order to map out how well an attitude, behavior or thought is internalized in someone’s self. Sometimes we act in the basis of expectations, other times we act in the basis of our “true self”. Bicultural Identity Integration looks at different strategies to handle one’s bicultural situation, or in other words, when you are placed between cultures. A bicultural individual can choose different degrees of blending the cultures or switching between them in the one’s behavior. The results from the analysis show how the informants understand their biculturalism in different ways. In basis of different degrees of satisfaction of the need for autonomy, competence and relatedness, they all experienced varying identification with their two cultures. Even though they were all raised in Norway, they did not necessarily favorize the Norwegian culture. Most of them mixed their identities. This turned out as varying focus on Norwegian and ethnic characteristics in their biculturalism. This resulted in seven unique identities and understandings of identity with it.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.title«Hvor hører jeg til? Jeg er utlending uansett hvor jeg går»
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record