Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKnudsen, Kristian Nødtvedt
dc.contributor.advisorØstern, Anna Lena
dc.contributor.authorBern, Anne Silje
dc.date.accessioned2021-09-28T17:44:43Z
dc.date.available2021-09-28T17:44:43Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:55578471:34531421
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784834
dc.description.abstractSammendrag Masteroppgaven «Bokstavenes forunderlige verden – en studie i sanselig didaktisk design og fremvoksende litterasitet på første trinn» undersøker betydningen av en didaktikk som er designet med en overgripende estetisk tilnærming, som blant annet legger vekt på lærerens og elevens formskapende arbeid der deltagende, kroppslige, relasjonelle og intra-aktive læringsprosesser står sentralt. Denne studien undersøker hvordan lærer og elever skaper, erfarer og lærer sammen gjennom sansning, opplevelser, tenkning, følelser og engasjement i en prosess. Den undersøker hvordan mening og kunnskap blir skapt i denne prosessen i et relasjonelt samspill. Hensikten med studien er å bringe kunnskap om og synligjøre hvordan estetisk tilnærming til læring skaper læringsprosesser der undring, utforsking, erfaring og meningsskaping er grunnleggende. Studien er basert på fire sanselige didaktiske verksteder; Bokstavenes forunderlige verden, utarbeidet og gjennomført på første trinn med 20 elever. Studien er tverrfaglig, og rommer kunst og håndverk, musikk og norsk. Vitenskapsteorietisk plassert i pragmatismen undersøkes følgene problemstilling: Hvordan skapes mening i kryssfeltet mellom sanselig didaktisk design og fremvoksende litterasitet på 1. trinn? Metodologisk er prosjektet forankret i performativ forskning og artografi. Dette åpner for en form for praksisbasert forskning som omfavner det mening- og mulighetssøkende sammen med forståelse, potensialer og endring. Performativ forskning og artografi gjør det mulig å tolke og skape en forståelse, en kurs og utvikling i min forskning. Mine analyser er gjennomført med en artografisk tilnærming til empirien fra den praktiske delen av studie, de fire verkstedene, og behandlet gjennom narrativ analyse. Gjennom undervisning med sanselig didaktisk design utfordrer denne oppgaven de mer tradisjonelle undervisningsmetodene der fag- og timeplanfordeling og timeplanstyring står sterk. Den utfordrer også debatten rundt første klasse med fleksibel skolestart, og flytter blikket til hva skolen kan gjøre for å tilpasse undervisningen slik at den oppleves som meningsfull for elever. Resultatene fra denne studien viser at gjennom sanselig didaktisk design og tverrfaglig undervisning oppstår intra-aksjon i det de ulike multimodalitetene møter eleven. Dette fører til dybdelæring. Det som skjer mellom innholdet og de ulike aktørene, gjennom multimodalitetene i verkstedene «Bokstavenes forunderlige verden», er det som skaper mening. Nøkkelord: sanselig didaktisk design, fremvoksende litterasitet, artografi, performativ, multimodal, elevaktive, meningsskapende, relasjonell,
dc.description.abstractAbstract The master thesis “The Wonderful World of Letters – a study in aesthetic pedagogical design and emergent literacy” examines the significance of a pedagogy that is design with an overall aesthetic approach. One that emphasises the creative work of both teachers and students in a learning process that centres the participatory, embodied, relational and intra-active. This research examines how teachers and students create, experience, and learn together through sensing, experiencing, thinking, feeling, and engaging in a common process. It examines how meaning and knowledge is created in this process of relational collaboration. The project aims at developing knowledge about and demonstrating how an aesthetic pedagogy creates a process where wonderment, exploration, experience, and the creation of meaning is foundational. The study is based on four aesthetic pedagogical workshops; “The Wonderful World of Letters” designed and executed with 20 students in the first grade. The study is interdisciplinary incorporating Arts, Music and Norwegian. Based on the philosophy of pragmatism the research is centred on the question: How is meaning created in the intersection between aesthetic pedagogical designs and emergent literacy in the first grade? Methodologically the project uses a strategy that combines performative research with artography. This enables a form of practical research that embraces the search for meaning and possibilities alongside understanding, potentialities and change. Performative research and artography enables the researcher to interpret and create an understanding, a trajectory and a progression in the research. My analysis is based on an artographic approach to the empirical material created from the practical elements of the study, the four workshops, and a narrative analysis is carried out. By teaching with an aesthetic pedagogical design this project challenges the traditional methods of teaching and lesson planning where the division between subjects is strong. It also challenges the debate over flexible enrolment for first graders and questions what schools can do to adapt their teaching to make it meaningful for the students. The results of this research show that through aesthetic pedagogical design and multidisciplinary teaching intra-action is created by the multiple modalities that students encounter. This leads to deep learning. Meaning is created between the content and the actors, through the multiple modalities present in the “Wonderful World of Letters” workshop. Keywords: aesthetic pedagogic design, emergent literacy, artography, performative, multimodal, relational, active students, meaning
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleBokstavenes forunderlige verden - En studie i sanselig didaktisk design som tilnærming til fremvoksende litterasitet på 1. trinn
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel