Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSvennungsen, Hannah Owens
dc.contributor.authorKnutsen, Ingrid
dc.date.accessioned2021-09-28T17:42:47Z
dc.date.available2021-09-28T17:42:47Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:79282521:8883472
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784796
dc.description.abstractHensikten med denne studien har vært å utforske subjektive opplevelser av personlig vekst i et kor, gjennom følgende problemstilling: Hvordan opplever kormedlemmer personlig vekst i koret? Det empiriske forskningsgrunnlaget er samlet inn ved bruk av Q-metode, der jeg har studert opplevelsene til 20 kormedlemmer i et kor. Gjennom sortering av 36 utsagn har deltakerne gitt uttrykk for sin subjektive opplevelse. Analysen ble utført med datafrogrammet PQMethod, og resulterte i fire faktorsyn. Faktorsyn 1: «Vi»-holdning med god stemning og koret i fokus Faktorsyn 2: Koret som fristed og trygg blomsterkasse i et prosessorientert syn Faktorsyn 3: Koret som arena for prestasjon og læring Faktorsyn 4: Mangel på utfordring og konflikt mellom “vil” og “bør” Av faktorfortolkningene framkom det videre tre hovedsyn på personlig vekst i koret som er: 1) Å sette pris på hverandre for å skape personlig vekst, 2) Ut av komfortsonen for å oppnå personlig vekst, 3) Komfortabel i koret som fører til personlig vekst. Der hovedsyn 1 og 2 er aktive aktører ved å skape og oppnå personlig vekst, vil en i hovedsyn 3 vise til en mer tilbakelent måte og fokusere på prosessen. Funnene drøftes i lys av gruppeutviklingsprosess og «the arc» (McClure, 2010) samt fra et eksistensialistisk-humanistisk perspektiv på rådgivning som oppmuntrer til at mennesker utnytter sitt iboende potensial slik at en kan oppleve personlig vekst (Ivey, D’Andrea & Ivey, 2012).
dc.description.abstractThe purpose of this study has been to explore personal experiences of personal growth in a choir, through the following problem: How do choir members experience personal growth in their choir? The empirical research basis has been collected using the Q method, where I have studied experiences of 20 choir members in a choir. Through sorting of 36 statements participants have expressed their personal experience. The analysis was performed with the computer program PQMethod,and resulted in four factor views. Factor view 1: "We"-attitude with a good atmosphere and the choir in focus Factor view 2: The choir for a “time off” and safe flower box in a process-oriented view Factor view 3: The choir as an arena for achievement and learning Factor view 4: Lack of challenge and conflict between "wish" and "should" From the factor interpretations, three main views emerged on the subject personal growth in the choir, which are: 1) Appreciating each other to create personal growth, 2) Out of the comfort zone to achieve personal growth, 3) Comfortable in the choir leading to personal growth. Where main views 1 and 2 are active actors in creating and achieving personal growth, one in main view 3 will refer to a more laid-back way and focus on the process. The findings are discussed in the light of the group development process and “the arc” (McClure, 2010) as well as having an existentialist-humanistic perspective on counseling that encourages people to exploit their inherent potential so that one can experience personal growth (Ivey, D’Andrea & Ivey, 2012).  
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKor-aktualisering: En Q-metodologisk studie av kormedlemmers opplevelse av personlig vekst i koret deres.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel