Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRoald, Gunhild Marie
dc.contributor.authorAashaug, Eli
dc.date.accessioned2021-09-28T17:42:39Z
dc.date.available2021-09-28T17:42:39Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:79282521:14708605
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784792
dc.description.abstractFormålet med denne studien er å undersøke lederes subjektive opplevelser av å lede en gruppe ansatte gjennom store omfattende endringer grunnet koronakrisen som rammet Norge i mars 2020. Problemstillingen studien baserer seg på er følgende: Hvordan opplever ledere å fasilitere endringsprosesser som følge av koronakrisen? Denne kvalitative intervjustudien med inspirasjon fra hermeneutisk fenomenologi, består av et utvalg på fire deltakere som er ledere i to private, og to offentlige virksomheter. Virksomhetene varierer i størrelse og de fire lederne har ulike lederstillinger med ulikt lederansvar. Fellesbetegnelsen er at de har ansatte under seg i virksomhetene, og at de måtte forholde seg til og fasilitere endringsprosesser som følge av koronakrisen. Etter å ha gjennomført en tematisk analyse av datamaterialet resulterte det i følgende fire hovedtemaer: (1) opplevelsen av uforutsigbarhet i en krisesituasjon, (2) å innføre en endring under tidspress, (3) opplevelsen av å miste den fysiske kommunikasjonen og økt informasjonsbehov og (4) opplevelsen av relasjonens betydning i en krisesituasjon. I lys av teori om endring, endrings-/kriseledelse, kommunikasjon, relasjoner, adaptive utfordringer og nylig forskning som omhandler adaptivt lederskap og bruken av digitale verktøy i koronapandemien, diskuterer jeg studiens funn. Jeg drøfter hvordan deltakerne har opplevd å lede uplanlagte endringer under tidspress i motsetning til planlagte endringsprosesser. Det store behovet for kommunikasjon og informasjon som oppstår i krisesituasjoner, samt opplevelsen av å gå fra fysisk kommunikasjon til å kommunisere på digitale plattformer. Videre diskuterer jeg de menneskelige reaksjonene deltakerne opplevde i møte med endringer hos de ansatte. Til slutt diskuterer jeg hvordan adaptive utfordringer krever adaptivt lederskap med et fokus på betydningen av relasjoner og tillit for å skape trygge miljøer for endring. Det store behovet for kommunikasjon og informasjon, og viktigheten av tillit for å skape trygge miljøer i krisesituasjoner blir trukket frem som viktige funn i studien. Studien viser at nåtidens- og fremtidens utfordringer krever ledere som i større grad kan skape tillit og trygge miljøer, ved å blant annet inkludere de ansatte i store endringsprosesser. Samt hvorfor det er viktig å legge til rette for de fysiske møteplassene som bidrar til samhandling og uformell interaksjon innad i virksomheten.
dc.description.abstractThe purpose of this study has been to survey leader’s subjective experiences by leading a group of employees through extensive changes due to the pandemic that hit Norway in March 2020. The thesis in this study is based on the following: How does leaders experience the facilitation of a changing process as a consequence of the pandemic? This qualitative interview study inspired by hermeneutic phenomenology consisted of four participants who’s leaders in two private, and two public companies. The companies differ in size and has different leadership positions with different leadership responsibilities. The common denominator is that they all have lower employees in their businesses and that they had to facilitate a change processes as a result of the corona crisis. After completing a thematic analysis of the data, it resulted in the following four main themes: (1) the experience of unpredictability in a crisis situation, (2) the introduction of a change during time pressure, (3) the experience of losing physical communication and increased need for information and (4) the experience of the importance of the relationship in a crisis situation. Considering the theory, about change, change-/crisis management, communication, relationships, adaptive challenges and recent research on adaptive leadership and the use of digital tools in the corona pandemic, I will discuss the findings in this study. I will discuss how the participants has experienced leading unplanned changes within time pressure as opposed to planned changing processes. The big need for communication and information that rises during crisis situations, as well as the experience of going from physical communication to communicating om digital platforms. Furthermore, I will discuss the human reactions the participants experienced emotionally when faced with the changes amongst the employees. Lastly, I will discuss how adaptive changes demands adaptive leaders, with focus on the meaning of relations and trust to create safe environments for change. The big need for communication and information, and the importance of trust to create safe environments in crisis situations shows as important findings in the study. The study shows that present- and future challenges needs leaders who can create trust and safe environments, by amongst other things including employees in great changing processes. As well as why it is important to facilitate the physical meeting places that contribute to interaction and informal interaction within the company.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDet finnes mange måter å lede på og mange måter å reagere på
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel