Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFrostad, Per
dc.contributor.authorStroliløkken, Marte
dc.date.accessioned2021-09-28T17:42:05Z
dc.date.available2021-09-28T17:42:05Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:79273327:33423648
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784770
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractProblemområde Denne studien bygger på en interesse for hvordan forskjeller i lærerens oppfatninger mulig kan føre til forskjeller i elevenes utvikling i matematikk, og om forskjeller i oppfatning kan bidra til å forebygge og øke oppmerksomheten mot de elevene som trenger ekstra støtte. Studien har som formål å belyse ulike områder ved lærerens oppfatninger knyttet til matematikk. Med særlig fokus på lærerens oppfatning av evner i matematikk, oppfatninger av matematikkens natur og undervisningen, samt undervisning for lavtpresterende elever. Metode Studien har en kvantitativ forskningstilnærming. Innsamling av data er blitt gjort med bruk av en selvutviklet spørreundersøkelse via nettjenesten Nettskjema.no. Utvalget i studien består av 38 lærere som underviser i matematikk på 5. til 7.trinn. I studien er analyser utført i statistikkprogrammet SPSS. Problemstilling og forskningsspørsmål Hvilke oppfatninger er knyttet til matematikkunnskap og matematikkundervisning hos lærere på mellomtrinnet? - Hvilken grad er det sammenheng mellom synet på evner og oppfatning av matematikkens natur? - Hvilken grad er det sammenheng mellom synet på evner og oppfatning av undervisning? - Hvilken grad er det sammenheng mellom syn på evner og oppfatning av undervisning for lavtpresterende elever? - Hvilken grad er det sammenheng mellom synet på matematikkens natur og oppfatning av undervisning? - Hvilken grad er det sammenheng mellom synet på matematikkens natur og oppfatning undervisning for lavtpresterende elever? Resultater Resultatene i studien viser en signifikant korrelasjon mellom lærernes oppfatning av evner som foranderlig og et flerdimensjonalt syn på matematikk. I forbindelse med lærernes oppfatninger av matematikk og undervisning, viser resultatene en signifikant forskjell mellom lærere som skårer høyt, og lærere som skårer lavt på et endimensjonalt syn på matematikk. Dette funnet knyttes til en låst instruksjonsplan. Videre viser resultatene av undervisning for lavtpresterende elever en statistisk signifikant forskjell mellom lærere som skårer lavt, og lærere som skårer høyt på et endimensjonalt syn på matematikk. Dette funnet er knyttet til at lavtpresterende elever bør få jobbe med komplekse oppgaver.
dc.description.abstractProblem area This study is based on an interest in how differences in the teacher's perceptions can possibly lead to differences in students' development in mathematics, and whether differences in perception can help prevent and increase attention to those students who are in need of extra support. The purpose of the study is to shed light on different areas of the teacher's perceptions related to mathematics. With special focus on the teacher's perception of abilities in mathematics, perceptions of the nature of mathematics and teaching, as well as teaching for low-achieving students. Method The study is based on a quantitative research approach. Data sampling has been conducted by using a self-developed survey via the online service Nettskjema.no. The sampled data in this study is collected from 38 teachers who teach mathematics in 5th to 7th grade. Analyzes of the data were performed in the statistics program SPSS. Thesis statement and research questions What perceptions are related to mathematics knowledge and mathematics teaching among teachers in school years 5-7? - To what extent is there a connection between the view of abilities and perception of the nature of mathematics? - To what extent is there a connection between the view of abilities and perceptions of teaching? - To what extent is there a connection between views on abilities and perceptions of teaching for low-achieving students? - To what extent is there a connection between the view of the nature of mathematics and the perception of teaching? - To what extent is there a connection between the view of the nature of mathematics and the perception of teaching for low-achieving students? Results The results of the study show a significant correlation between teachers' perceptions of abilities as malleable and a multidimensional view of mathematics. In connection to the teachers' perceptions of mathematics and teaching, the results show a significant difference between teachers who score high, and teachers who score low on a one-dimensional view of mathematics. This most likely linked to a locked instruction plan. Furthermore, the results of teaching for low-achieving students show a statistically significant difference between teachers who score low and teachers who score high on a one-dimensional view of mathematics. This finding is related to the fact that low-achieving students should be allowed to work with complex tasks.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvilke oppfatninger er knyttet til matematikkunnskap og matematikkundervisning hos lærere på mellomtrinnet? - En kvantitativ studie
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel