Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKlomsten, Anne Torhild
dc.contributor.authorMarum, Linn Caroline B.
dc.date.accessioned2021-09-28T17:40:25Z
dc.date.available2021-09-28T17:40:25Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:68037513:21434178
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784730
dc.description.abstractHøsten 2020 ble «Fagfornyelsen» introdusert i skolen, og tre tverrfaglige temaer som kan ses i sammenheng med aktuelle samfunnsutfordringer. Denne masterstudien tar utgangspunkt i ett av de tverrfaglige temaene: «Folkehelse og livsmestring». Et sentralt undertema som har fått mye oppmerksomhet de siste årene er psykisk helse. Ungdom rapporterer i økende grad psykiske helseplager, og tidligere studier viser at lærere føler de mangler kompetanse til å snakke med elevene om psykisk helse. Det finnes begrenset forskningsbasert kunnskap vedrørende læreres helsefremmende arbeid med psykisk helse i skolen i en norsk kontekst. Implementering av temaet folkehelse og livsmestring, fører til en tydeliggjøring av at psykisk helse ikke bare er et ansvar for helsepersonell, men også noe som lærere forplikter seg til å snakke om i undervisningen. Hovedproblemstillingen i denne masterstudien er: «Hvordan kan lærere ivareta psykisk helse som en del av undervisningen i folkehelse og livsmestring (FoL)?» Studiens problemstilling ble belyst ved hjelp av to forskningsspørsmål knyttet til læreres forståelse av psykisk helse, og hvordan tverrfaglig samarbeid kan ha betydning for arbeidet med temaet i skolen. I denne studien har fire lærere på en videregående skole blitt intervjuet, for å utdype deres syn på å skulle trekke inn psykisk helse i deres undervisning. Resultatene viser at lærerne i denne studien er positive til å trekke inn psykisk helse i deres undervisning, men at de er usikre på hvordan det kan gjøres på en hensiktsmessig måte. De føler de mangler kompetanse på området, og mener det er viktig å ikke trå feil siden det er et sensitivt og vanskelig tema for mange. Dette er i tråd med tidligere forskning. Lærerne har en forståelse av psykisk helse som går ut på at alle har en psykisk helse, som kan gå opp og ned basert på indre eller ytre belastninger. De forteller at selv om lærere stort sett anser det som et viktig tema, er det ikke alle lærere som er like komfortable med å snakke om psykisk helse. En mulig løsning på denne utfordringen kan være at det legges til rette for kurs, videreutdanning, lærebøker og/eller tverrfaglig samarbeid. Det kan også være formålstjenlig å vie de tverrfaglige temaene en sentral plass i lærerutdanningen. Lærerne ser behovet for samarbeid mellom lærere og på tvers av fagprofesjoner i skolen og hjelpeapparatet. De etterspør også mer tid til å tilegne seg nødvendig kunnskap, samt tid til å ivareta temaet på en hensiktsmessig måte i klasserommet. Ansvaret for den psykiske helsen bør ikke legges på enkeltindividet, men behandles som et samfunnsproblem vi som et samfunn skal arbeide om å løse sammen.
dc.description.abstract«Fagfornyelsen» was introduced in Norwegian schools in fall 2020, in addition to three interdisciplinary topics which correspond to current social challenges. This study is based on one of these three topics: “Public Health and Well-Being”. Mental health among adolescents is an important subtopic which has received a lot of attention in the recent years. There is an increasing number of adolescents who report mental health issues, and previous studies show that teachers feel they lack the competence to talk to their students about mental health. There is limited knowledge on teachers’ health promoting work with mental health in Norwegian schools. The implementation of the topic “Public Health and Well-Being”, emphasizes the importance of mental health and its inclusion in school curriculum. Subsequently, students’ mental health is not only a concern for health professionals, but teachers will be responsible for teaching their students about how to cope with different aspects of life. The main thesis question in this study is: “How can teachers include mental health as a part of teaching about public health and well-being?” Two research questions have been applied to shed light on how teachers understand the concept of mental health, and how interdisciplinary work can have an impact on teachers’ mental health promotion in schools. Four high school teachers were interviewed for this study to gather information about their views on incorporating the topic of mental health in their classroom work. Results from this study illustrate that teachers have a positive view of talking about mental health with their students but are unsure of how they should do it. They feel a lack of knowledge concerning to the topic, and worry about doing it incorrectly, since it is a sensitive and complex topic for many people. This is in accordance with earlier research. This study shows that the teachers who were interviewed believe everybody have a mental health, and it can go up or down based on inner or outer stressors. They say that even though mental health is an important subject, not all teachers feel confident or comfortable to teach it in school. A possible solution to this challenge could be online courses, further education, textbooks and/or interdisciplinary collaboration. It will also be necessary to incorporate the topic in the education of new teachers. Teachers recognize the need for collaboration between teachers, other professions in school and with health professionals. They ask for time to acquire more knowledge, and enough time to present the topic in a sufficient manner in the classroom. The responsibility for mental health should not be placed solely on the individual but be considered a social issue we as a society should face together.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.title«Fra mild bris til full storm...» En kvalitativ intervjustudie om læreres syn på psykisk helse i videregående skole
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel