Show simple item record

dc.contributor.advisorRoald, Gunhild Marie
dc.contributor.advisorSvennungsen, Hannah Owens
dc.contributor.authorHjellen, Maren Selnes
dc.date.accessioned2021-09-28T17:39:32Z
dc.date.available2021-09-28T17:39:32Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:57984488:25327451
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784705
dc.description.abstractDenne oppgaven tar for seg temaet coachende lederskap. Forståelsen av begrepet og praksisen blir redegjort for i teorikapitlet. Hensikten med prosjektet er å utforske hvordan coachende lederskap oppleves av lederens ansatte, samt hvordan denne påvirker deres trivsel og hva lederen kan gjøre for å bidra til denne trivselen. Dette gjøres ved hjelp av forskningsspørsmålet: Hvordan opplever ansatte det når deres leder benytter seg av elementer fra coaching i sin ledelse? Metoden som er valgt for å belyse dette er Q-metode. Det er ved hjelp av Fishers balanserte blokk design utformet 36 utsagn som deltakerne har sortert inn i en matrise fra +5 (mest enig/kjenner seg mest igjen i) til -5 (mest uenig/kjenner seg minst igjen i). Det var til sammen 21 deltakere fra et variert utvalg bedrifter som deltok i prosjektet. Ved hjelp av programmet PQMethod ble det utført en faktoranalyse på disse sorteringene, noe som viste at en 3-faktorløsning var den mest gunstige. De tre faktorene ble gitt følgende navn; Faktor 1: «Sjefen står ved min side», faktor 2: «Høy respekt, lav selvtillit», og faktor 3: «Vi samarbeider om å komme i mål». Faktor 1 uttrykker en opplevelse av å bli gitt god støtte fra sjefens side; en støtte som oppleves som viktig for arbeidet. Det at sjefen kjenner og bryr seg om den ansatte oppleves positivt. Faktor 2 har stor respekt for sjefen, og opplever at sjefen gjengjelder denne respekten. Sjefens anerkjennelse og bekreftelse oppleves som viktig, nærmest avgjørende, for egen selvtillit, og sjefen spiller en viktig rolle i ens utvikling. Faktor 3 opplever stor grad av gjensidighet i relasjonen til sjefen, og setter pris på det samarbeidet han/hun legger opp til. Støtten fra sjefen oppleves som styrkende for tro på egen utvikling. Opplevelsene som kommer til uttrykk i faktorfortolkningen, blir i diskusjonskapitlet sett i sammenheng med hvilken påvirkning disse opplevelsene har på den ansattes trivsel på arbeidsplassen. I tillegg til de ulikhetene som kommer fram i fortolkningen pekes det på flere likheter og fellestrekk ved faktorene. To av disse er faktorenes positive opplevelse av å motta anerkjennelse og bekreftelse fra sjefen, og deres positive innstilling til å skulle utvikle seg. Alle faktorene gir også uttrykk for at de har en god relasjon til sjefen, dog opplever de den noe ulikt. Det pekes avslutningsvis på mulige implikasjoner resultatene har på praksisen av en coachende lederstil.
dc.description.abstractThis thesis addresses the topic managerial coaching. The understanding and practice of this term will be explained in the theory chapter. The purpose of the project is to explore how managerial coaching is experiences by the leader’s employees, and how this affects their well-being and what the leader can do to contribute to this well-being. This will be done by the help of the research question: How does employees experience their leaders use of elements from coaching in their leadership? The method that is chosen to shed light on this, is Q-method. By the help of Fishers balanced block design 36 statements have been made, and these have, by the participants been sorted into a matrix from +5 (agree the most with/most identify with) to -5 (disagree the most with/least identify with). A total of 21 persons from a varied range of occupations participated in the project. By the help of the program PQMethod, a factor analysis was done on these sortings, and showed that a 3-factor solution was the most favorable. The three factors were given these names; Factor 1: “My boss stands by my side”, factor 2: “High level of respect, low self-esteem”, factor 3 “We work together to reach our goals”. Factor 1 expresses an experience of being given good support from their boss; a support that is deemed important for their work. It’s experienced as positive that their boss knows and cares about them. Factor 2 has a lot of respect for their boss, and they experience that their boss returns this respect. Their boss’ recognition and acknowledgement is experienced as important, and almost crucial, for their self-esteem, and their boss plays an important role in their own development. Factor 3 experiences a great deal of reciprocity in their relationship with their boss and appreciates the partnership they facilitate. The support their boss gives them is experienced as strengthening for their faith in their own development. The experiences that are expressed in the factor interpretation, is in the discussion viewed in the context of how they affect the employee’s well-being in the workplace. In addition to the differences that become evident in the interpretation, the similarities and commonalities are pointed out as well. Two of these are the factors’ positive experience with receiving recognition and acknowledgement, and their positive attitude towards developing themselves. All three factors also express having a good relationship with their boss, even though they experience it somewhat different. In conclusion the thesis will point out possible implications for the practice of managerial coaching that the results show.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan påvirker coachende lederskap ansattes trivsel på arbeidsplassen? En Q-metodologisk studie av ansattes opplevelse av sin leders anvendelse av coachende lederskap.
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record