“I have to start changing” How six youths who have been involved in repeated crimes perceive the help they receive from support services
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2784646Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne studien er en avsluttende oppgave til en mastergrad i spesialpedagogikk fra Norges Tekniske og Naturvitenskaplige Universitet (NTNU), og har fokus på følgende spørsmål: “Hvordan opplever seks ungdommer i Trøndelag, Norge, som har vært involvert i gjentagende kriminelle handlinger, hjelpen de får fra hjelpevesenet?”
Dybdeintervjuer med seks ungdommer og unge voksne ble gjennomført i forbindelse med denne studien. Deltagerne var mellom 17 og 29 år gammel, og har vært involvert i gjentagende kriminalitet i ungdomsårene. Deres fortellinger ble analysert for å finne fremtredende temaer innenfor deres subjektive oppfatning av hjelpevesenet. Følgende temaer og undertemaer ble funnet: (1) Stigma:Fordømmelse (i) og Merket identitet (ii); (2) Sosial støtte: Emosjonell støtte(iii), og Praktiskstøtte (iv); (3) Myndiggjøring (v); (4) Aktiviteter: Gledelige aktiviteter (vi) og Hverdagslige aktiviteter (vii); og (5) Individuelle vendepunkter (viii). Disse temaene blir diskutert ved å sammenligne funnene med eksisterende litteratur. Opplevelsene, tankene og følelsene som disse unge menneskene beskriver, hjelper med å gi en forståelse for hvordan hjelpevesenet kan organisere tilbudet sitt, for å bedre imøtekomme disse ungdommene sitt behov. This study is designed for a master’s degree in Special Education at the Norwegian University of Science and Technology, and focuses on the following question: “How do six youths in Trøndelag, Norway, who have been involved in repeated crimes, perceive the help they receive from support services?”
In this study in-depth interviews with six youths and young adults were conducted. The participants were aged between 17 and 29 and have been involved with repeated crimes in their adolescent years. The narratives were analysed on salient themes within their subjective experiences with support services. The following themes and subthemes emerged after analyses: (1) Stigma: Condemnation (i) and Labelled Identity (ii); (2) Social Support: Emotional Support (iii), and Practical Help (iv); (3) Empowerment (v); (4) Activities: Joyful Activities (vi) and Everyday Activities (vii); and (5) Individual Turning Points (viii). The themes are then discussed by comparing findings to existing literature. The experiences, thoughts and feelings that these youths describe, help to provide a better understanding for how support services could design their services and interventions to better fit the needs of these youths.