Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorIngebrigtsen, Jan Erik
dc.contributor.authorFridtun, Nina
dc.date.accessioned2021-09-28T17:35:00Z
dc.date.available2021-09-28T17:35:00Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:80187349:9013902
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784589
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractFormålet med denne studien er å supplere tidligere forskning og tilføre ny kunnskap om svømmeundervisning for etniske minoritetselever i et lærerperspektiv. Forskningsspørsmålet som undersøkes er: «Hvordan forstår lærere betydningen av etnisitet, kjønn og lærerkompetanse i svømmeundervisning for etniske minoritetselever?» Samtidig som elevsammensetningen i skolen påvirkes av samfunnets økende mangfold, fornyes læreplanen. I kroppsøvingsfaget vektlegger kompetansemålene tilknyttet svømmeundervisning nå i større grad enn tidligere trygg ferdsel i, på og ved vann, selvberging og livredning ute i naturen. Denne masteroppgaven baserer seg på et kvalitativt forskningsdesign, hvor datamaterialet som danner grunnlaget for den tematiske analysen, er samlet inn gjennom semistrukturerte intervju av syv svømme- og kroppsøvingslærere ved til sammen fem grunnskoler i Trøndelag og Innlandet. Etnisitet, kjønn og lærerkompetanse er fortolket og diskutert opp mot fagfeltet som består av empiriske studier, teoretiske forståelser og politiske føringer. Resultater fra studien viser at selv om alle lærerne har, eller holder på med å ta, 60 studiepoeng eller mer i kroppsøvingsfaget, oppgir samtlige informanter at de ikke har lærerkompetanse i svømmeundervisning for etniske minoritetselever. Lærerne rapporterer likevel at de føler seg kompetente på grunn av erfaringer over tid. Resultatene viser også manglende interkulturell lærerkompetanse som tar for seg både teoretisk kunnskap og praktiske erfaringer. Funnene viser dessuten at det er motstridende opplevelser av svømmeundervisningen på lærerstudiet, hvor enkelte påpeker at opplæringen er mangelfull. Et annet funn er at lærerne forstår etnisk bakgrunn som relevant bare for ikke-kristne elever med mørk hudfarge, manglende svømmeferdigheter og et annet førstespråk enn norsk. Videre er det kun et fåtall av lærerne i studien som har reflektert over betydningen av egen etnisitet eller eget kjønn i svømmeundervisning for etniske minoritetselever. Et annet sentralt funn er at svømmeundervisning først og fremst beskrives som utfordrende for etniske minoritetsjenter, og at utfordringene øker i takt med alderen. Lærerne som jobber i ungdomsskolen, problematiserer kjønnsblandet undervisning i større grad enn lærerne som arbeider i barneskolen. Det er derimot ingen forskjell mellom beskrivelsene de mannlige og de kvinnelige informantene gir. Imidlertid er det nødvendig med mer forskning på feltet for bedre å kunne gripe fenomenets kompleksitet. Nøkkelord: kroppsøving, svømmeundervisning, etniske minoritetselever, kjønn, kompetanse
dc.description.abstractThe purpose of this thesis is to examine how teachers understand the significance of ethnicity, gender and teacher competence in regard to swimming lessons for ethnic minority pupils. This paper aims to develop a better understanding on the subject, from a teacher perspective. As schools are becoming increasingly diverse in line with the growing diversity in today’s society, the national curriculum is being renewed. In physical education, the competence objectives in regard to curriculum requirements for swimming are now increasingly emphasizing safety in, on and around water, self-rescue and lifesaving in nature. In this qualitative study, the data used for the thematic analysis is gathered through semi-structured interviews with seven physical education teachers at five primary and secondary schools in Trøndelag and Innlandet. Ethnicity, gender and teacher competence are interpreted and discussed in relation to the field of study, consisting of empirical studies, theoretical understandings and political guidelines. Results from the study show that although all the teachers in the study have taken or are in the process of taking 60 credits or more in physical education, they all state that they do not have teacher competence in swimming lessons for ethnic minority students. They do report, however, that they feel competent, as a result of past teaching experiences. The findings show a lack of intercultural competence. Besides, the results show that there are conflicting experiences when it comes to swimming training in the teacher education program, and that some find the training to be inadequate. Furthermore, another finding is that teachers interpret ethnic background as relevant only to non-Christian pupils of color with a lack of swimming skills and a different first language than Norwegian. Furthermore, just a few teachers in the study had reflected on the significance of their own ethnicity or gender in swimming lessons for ethnic minority pupils. In addition, an important finding is that the teachers perceive swimming lessons to be challenging primarily for ethnic minority girls and perceive challenges to increase with age. The teachers working in secondary school problematized mixed-gender teaching to a greater extent than the teachers working in primary school. However, there were no gender differences on the descriptions given by the male and female informants in the study. Findings in this study suggest that more research is needed to better understand the complexities of the subject. Keywords: physical education, swimming lessons, ethnic minority, gender, competence
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title«Skal ikke si at de er dårlige svømmere, de må jo få sjansen til å lære seg å svømme først»
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel